Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

5 manieren om je medewerkers weer te motiveren na vakantie

Vakantie. Dat betekent een leeg hoofd, een ontspannen lichaam en een biologische klok die weer op z’n natuurlijke ritme tikt. Maar dan is het verlof gedaan en moet er weer gefocust worden. Ook voor je medewerkers vraagt een terugkeer naar kantoor een grote aanpassing. Ze worden opnieuw geconfronteerd met targets, schema’s en werkdruk.

Bright Plus

2 min. leestijd

Om te voorkomen dat die post-vakantie blues aan de motivatie van je mensen gaat vreten, kan je après-vakantiestress bestrijden met deze 5 tips.

Een voorbereid medewerker…

Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt ook voor de post-vakantie blues. Wacht niet met je mensen te ondersteunen tot na hun verlof, maar verzeker al een vlotte terugkeer nog voor je medewerkers aan hun welverdiende vakantie beginnen.

Faciliteer een goede overdracht van de lopende zaken door ruim op voorhand een overdrachtmeeting in te plannen met vakantiegangers en hun back-up. Zorg dat alle partijen vanaf dan up-to-date blijven en alle nodige communicatie ontvangen. Zo maak je de terugkomst aangenaam door ervoor te zorgen dat een vakantieganger niet meteen overladen wordt met werk dat is opgestapeld.

Let er ook op dat er geen belangrijke afspraken of zware vergaderingen worden ingepland vlak na een verlofperiode. Geef je medewerkers de ruimte om op een haalbaar tempo weer te wennen aan het werkritme.

Vinger aan de pols

Ook na de terugkomst van vakantiegangers speel je als leidinggevende een belangrijke rol in de overdracht van de lopende zaken. Plan opnieuw een teammeeting in waarop je elkaar weer een statusupdate kan geven over de overgedragen projecten en eventuele aandachtspunten bespreken.

Help je medewerkers ook bij het opstellen van een duidelijke planning van hervatting en het stellen van prioriteiten. Samen met de back-up heb jij immers een beter beeld op de meest urgente zaken. Bovendien toon je op die manier aan dat niet alles op dag 1 weer in kannen en kruiken moet zijn, maar bied je een haalbaar hervattingsplan.

Een warm welkom

Een chocolaatje vinden op je hoofdkussen bij je aankomst op een vakantie geeft je een fijn gevoel. Waarom datzelfde gevoel niet creëren op kantoor? Voorzie een verwelkomend detail zoals een gemeend welkomstkaartje of een zoete verwennerij op het bureau van medewerkers die uit vakantie terugkeren en geef hen zo meteen een warm en positief gevoel op de werkvloer.

Beat the blues

We gaan er vaak vanuit dat mensen die terugkeren van vakantie ijzersterk in hun schoenen staan en helemaal opgeladen zijn. Vergis je niet: terugkeren uit vakantie kan ook gepaard gaan met andere emoties. Blijf aandachtig voor de signalen die je medewerkers uitstralen en heb net zoveel aandacht voor hun welzijn als voor dat van collega’s die al een tijdje geen break meer inlasten.

Medewerkers hebben ook behoefte aan waardering, aan voelen dat ze belangrijk zijn voor de organisatie. Toon dat je blij bent dat je collega’s weer op post zijn en betrek ze bij nieuwe activiteiten of projecten door expliciet naar hun feedback te vragen.

Drijvende kracht

Al je medewerkers hebben zo hun eigen drijfveren om in je organisatie te werken. Die kunnen na een verlofperiode (tijdelijk) gewijzigd zijn. Pols naar wat je medewerkers kan motiveren om weer met volle goesting aan de slag te gaan door hun drijfveren duidelijk in kaart te brengen.

De drijfveren van je medewerkers in kaart brengen en zo nog beter inspelen op wat hen motiveert lukt nog beter met een onderbouwde theorie zoals Management Drives.