Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Nog geen wapenstilstand in de war for talent

Al jaren wordt er in het bedrijfsleven volop gesproken over een war for talent. Toch riep corona de vraag op of deze term nog steeds even relevant is. Want door de crisis daverde de arbeidsmarkt op haar grondvesten. Ondernemingen sloten gedwongen tijdelijk de deuren, aanwervingen en vacatures werden massaal on hold gezet.

Bright Plus

3 min. leestijd

Er werd volop verkondigd dat er na jaren eindelijk een wapenstilstand zou komen in de war for talent. Maar niets leek minder waar. Organisaties realiseerden zich al snel dat creativiteit en wendbaarheid noodzakelijk waren om de uitdagingen die corona met zich meebracht het hoofd te bieden. En hiervoor heb je talent nodig. De digitalisering binnen organisaties kwam in een stroomversnelling terecht. We moeten meer autonoom kunnen werken door het vele thuiswerk en veerkracht wordt absoluut één van de belangrijkste competenties op de arbeidsmarkt. Dit alles maakt dat de vraag naar competente en gemotiveerde medewerkers binnen vele organisaties nog luider zal klinken.

Wat zijn de redenen hiervoor?

Omdat de economie en daarmee gepaard ook heel wat bedrijven groeiden, moesten er steeds meer vacatures worden ingevuld. Tegelijkertijd zorgt een demografische evolutie ervoor dat er minder talent beschikbaar is om die vacatures in te vullen. Zo gaat de babyboomgeneratie stilaan met pensioen, maar er staan onvoldoende jongeren klaar om hun jobs in te vullen.

Maar ook de technologische ontwikkelingen versnelden de vraag naar nieuwe competenties. De digitalisering gaat, mede door corona, razendsnel, maar nog lang niet alle medewerkers zijn voldoende vertrouwd met de talrijke digitale toepassingen.  De gap tussen de vraag en het aanbod van talent wordt bijgevolg almaar groter.

Hoe kan je toch het beste talent aantrekken?

Denk jij ook nog steeds dat je met een toffe vacaturetekst talent kan overtuigen? Het is moeilijker dan dat. Kandidaten kunnen zelf de job uitkiezen die het best aansluit bij wat ze zoeken. Om hen aan te trekken moet je ze eerst overtuigen. Eerst en vooral moet je natuurlijk werk maken van een competitief en marktconform loonbeleid. Maar het gaat verder dan dat: het hele plaatje moet kloppen, en niet alleen het loon.

Kandidaten zijn namelijk op zoek naar een fijne werksfeer, een bedrijf waar ze passen. En om hen te bereiken, moet je de persoonlijkheid van je bedrijf in de kijker zetten. Woorden als ‘toffe werksfeer’ of ‘dynamisch team’ toevoegen aan je vacaturetekst is al lang niet meer genoeg. Probeer om echt mee te geven wie je bent als werkgever en waar je organisatie voor staat. Via social media kan je je als bedrijf profileren en laten zien hoe het er op de werkvloer aan toe gaat. Foto’s van een etentje onder collega’s, stories van die avontuurlijke teambuilding: het helpt kandidaten om een beeld te vormen van hoe werken bij jullie er nu echt uitziet. En laat je werknemers hier gerust mee helpen, want zij zijn je ideale ambassadeurs.

Daarnaast lijken de prioriteiten van medewerkers te zijn veranderd. Een goede balans tussen werk en privé wordt steeds belangrijker bij de keuze van een werkplek. We willen niet meer voltijds naar kantoor, maar ook de hele tijd thuiswerken zien we niet zitten. Medewerkers zijn op zoek naar een goed evenwicht, en het is belangrijk dat je je als organisatie voldoende flexibel opstelt. Naast lonen zal ook op dit vlak een concurrentiestrijd tussen werkgevers worden gevoerd.

Tot slot neem je ook je sollicitatieproces best eens kritisch onder de loep. Want duurt dit te lang? Of zijn de verschillende stappen toch net te complex? Dan zullen kandidaten snel afhaken. De verwachting is dat de ervaring van kandidaten doorheen het selectieproces doorslaggevend wordt, en dat bijgevolg de duur van het sollicitatieproces de komende jaren zal dalen. En dit zal voor bedrijven de grootste uitdaging vormen, zonder in te boeten aan kwaliteit. Het vinden, en vooral het leren kennen, van kandidaten kost veel tijd. Niet gemakkelijk dus, maar nog voor het sollicitatieproces start de nodige tijd in je agenda inplannen voor kandidaten is al een mooie start. Ook een samenwerking met een rekruteringsbureau kan helpen. Door hun expertise en efficiëntie blijft er voor jou namelijk meer tijd over om de goede kandidaten echt te leren kennen.

Ben jij zelf op zoek naar talent om jouw team te versterken? Of zie jij nog uitdagingen waarvoor je graag wat raad wil? Neem dan zeker vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder.