Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Dit zijn de 5 belangrijkste managementskills

Er zijn taakgerichte managers, procesgerichte manager en resultaatgerichte managers. Logisch, een manager heeft de taak en de verantwoordelijkheid om voor efficiënte processen en resultaat te zorgen. Elke manager heeft zijn eigen persoonlijkheid en competenties.

Bright Plus

2 min. leestijd

Welke skills maken hem of haar een goede manager? Welke kwaliteiten hebben managers van succesvolle teams en organisaties? We laten de 5 meest waardevolle skills zien.

Een manager is besluitvaardig

Herken je dit? Je hebt een goed idee voor een verandering of verbetering en draagt dit voor. Vervolgens hoor je er tijden niks van. Dit is niet altijd te wijden aan een persoon. Soms is nog niet alle informatie binnen om een besluit te kunnen nemen, soms moeten meerdere hoofden zich vanuit hun vakgebied erover buigen. Wat helaas ook vaak voorkomt, zijn managers die maar blijven wikken en wegen en geen besluit nemen. Heel vervelend als je bijvoorbeeld je zomervakantie hebt aangevraagd en je krijgt maar geen akkoord want ‘tja, we weten nu nog niet of je dan nodig bent’. Besluitvaardige managers zorgen voor snelheid en efficiëntie maar ook voor rust en duidelijkheid.

Een manager moet goed kunnen communiceren

Je kent het wel: je ontvangt een e-mail die zowel aan jou als aan je manager is gericht. Je manager beantwoordt de mail maar vergeet jou in kopie te zetten. Vervolgens beantwoord jij de mail ook naar de zender. Kortom, dubbel werk en je slaat een figuur. En dit is nog maar een enkel voorbeeld uit de dagelijkse praktijk. Veel managers focussen zich op heel andere zaken: resultaat, groei maar ook efficiëntie. Daarbij wordt het informeren van medewerkers nog wel eens vergeten. Een manager met communicatieskills informeert, inspireert en motiveert.

Een manager kan delegeren

Delegeren gaat over loslaten en de taak uitbesteden aan een medewerker. Hierbij is vertrouwen in de medewerker nodig. Een voorbeeld: een directeur van een kleine organisatie beheert de sociale mediakanalen van de organisatie. Hij/zij zou dit moeten overlaten aan de assistant en haar (of hem) hierin moeten laten groeien en ontwikkelen. Delegeren blijkt een van de moeilijkste zaken voor managers. Loslaten moet je leren, maar dan komt er meer ruimte voor zaken die meer aandacht en focus verdienen.

Een manager waardeert zijn medewerkers

We zijn druk bezig met alle taken en verantwoordelijkheden die de aandacht opslokken. Klus geklaard? Door naar de volgende. Waardering wordt vaak vergeten. Terwijl dat net zo ontzettend belangrijk is. En eigenlijk ook een kleine moeite. Want hoeveel moeite kost “Dat heb je mooi/goed/handig/efficiënt gedaan”? Dit geldt natuurlijk niet alleen voor communicatie tussen assistant en manager, maar ook tussen collega’s onderling. We leven in een cultuur van ‘doe maar gewoon’ en ‘ik doe gewoon mijn werk, dat is alles’. We krijgen en geven eigenlijk alleen feedback als we iets niet goed doen. Terwijl iedereen het fijn vindt om te horen of iets goed is gedaan. Ook dat geeft rust en motiveert enorm.

Eerlijk

Eerlijk is eerlijk. Niemand wil fouten maken en daar verantwoording voor moeten afleggen. Assistants niet en managers niet. Daarom worden er in organisaties soms leugentjes om bestwil verteld of wordt de waarheid verdraaid. Daar zijn we allemaal wel eens schuldig aan, maar structureel de waarheid verdraaien is een ander verhaal. En ook erg jammer. We vinden fouten maken heel menselijk. “Maak je niet druk, iedereen maakt wel fouten”, is dan het eerste wat je hoort. Maar hoe fijn is het als je gewoon eerlijk hoort waarom je contract niet wordt verlengd of waarom een bepaalde klus nog niet is gedaan? Bonus is dat je daarmee ook meer respect en waardering krijgt voor een manager (of collega) die eerlijk zegt waar het op staat.