Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Zo speel jij in op de drijfveren van je werknemers, zelfs in crisistijden

Elke medewerker in een team heeft zo z’n eigen drijfveren om elke dag het beste van zichzelf te geven. De ene wil resultaat boeken, de andere streeft naar zekerheid en die spring-in-’t-veld is voortdurend op zoek naar uitdaging.

Bright Plus

3 min. leestijd

Maar net zoals veranderingen in het privéleven of een medische tegenslag kan ook een crisis impact hebben op die motivatie. Met deze tips blijf jij inspelen op de veranderende drijfveren van je mensen.

Wie zijn ze, wat drijft hen?

Alle medewerkers in je team hebben een verhaal, een unieke persoonlijkheid en intrinsieke drijfveren. Wanneer je die zaken in kaart kan brengen, krijg je meer zicht op wie je mensen zijn en hoe je ze optimaal kan motiveren om hun individuele sterktes in te zetten. Dat zorgt er niet alleen voor dat je mensen op de juiste functie kunt zetten, maar ook dat je een ijzersterk team kan opbouwen. Een team dat complementair is en de best mogelijke resultaten kan boeken. Door rekening te houden met de verschillende persoonlijke stijlen en individuele sterktes, zal de communicatie vlotter verlopen en is er minder energieverlies en frustratie.

Altijd in beweging

Net als je organisatie staat ook het leven van je medewerkers nooit stil. Mensen hebben ambities, zetten stappen in hun privéleven, worden ouder, komen voor- en tegenspoed tegen en ontwikkelen nieuwe interesses. Dat zijn zaken die een impact hebben op hun persoonlijke drijfveren. Een kersverse mama kan bijvoorbeeld naar zekerheid streven, ook al zocht ze voordien vooral uitdaging en nieuwe kansen.

Ook een crisis kan een groot effect hebben op de individuele drijfveren. Voor de ene brengt zo’n uitdagende periode angst en stress mee. In dat geval zal een medewerker plots veel meer nood hebben aan veiligheid en zekerheid. Een ander ziet er net een opportuniteit in, een moment om de eigen evolutie onder de loep te nemen en te besluiten dat het tijd is om uit die comfortzone te komen.

Vinger aan de pols

In moeilijke tijden is het heel normaal dat je als leidinggevende focust op het draaiend houden van je bedrijf. Daardoor zit je vaak met je neus in de cijfers. Maar om die cijfers stabiel te houden, zal je elke medewerker in je team broodnodig hebben. Daarom is het net des te belangrijker om aandacht te hebben voor de veranderende drijfveren van je mensen en zo elk lid van je team gemotiveerd te houden. Deze tips helpen je daarin te slagen.

1. Pas je communicatiestijl aan de individuele medewerkers aan

Verlies ook in tijden van crisis de mens achter de medewerker niet uit het oog en probeer het contact met je mensen te onderhouden. Laat je zien op de werkvloer of tijdens online conference calls en toon oprechte interesse in de huidige noden van je medewerkers. Ga samen op zoek naar wat je kan doen om de communicatie vlotter en gerichter te laten verlopen.

2. Ontwikkel en toon begrip voor bepaalde reacties of keuzes

Als leidinggevende weet je als geen ander hoe stresserend of onduidelijk een crisisperiode is. Besef dat dit voor je medewerkers niet anders is. Net als jij zitten zij met vragen en onduidelijkheden over de toekomst. Sta open voor die dialoog.

3. Stem doelstellingen nog beter af op het individu

Inzetten op de sterktes van je mensen lukt best als je hun doelstellingen ook afstemt op hun veranderende drijfveren. Bekijk samen welke plaats je medewerkers in crisistijden kunnen innemen. Nodig durvers uit voor je denktank, schakel sociale beestjes in om de teamspirit levend te houden, en laat analytische denkers de effecten van de crisis doorgronden.

4. Stel als groep een nieuw actieplan op

Een overlegstructuur of samenwerkingsmodel dat is afgesteld op de individuele drijfveren van alle teamleden laat een team in elke situatie vlotter samenwerken, maar in tijden van crisis maakt het pas echt het verschil. Wanneer verantwoordelijkheden toenemen of zaken zoals telewerk noodzakelijk zijn, is het essentieel dat je oog hebt voor die veranderingen en het team opnieuw kan samenbrengen, de taken beter kan verdelen en de communicatie kan bijschroeven.

5. Schep een duidelijk kader, maar geef daarbinnen vertrouwen en vrijheid

Het lijkt een logische reactie om tijdens een crisis meer controle te willen over de prestaties en output van je medewerkers. Dat heeft echter vaak het averechtse effect. Hoewel het belangrijk is dat jij het kader schept waarbinnen er gewerkt moet worden, werken mensen ook in crisistijden het meest efficiënt als ze voelen dat ze vertrouwd worden. Besef dat ook je mensen er alles aan willen doen om zonder kleerscheuren uit een crisis te komen en geef ze de ruimte om aan jou én aan zichzelf te bewijzen dat ze dat ook kunnen.

Op zoek naar een handige tool om de drijfveren van je medewerkers nog beter in kaart te brengen? Ontdek hoe Management Drives je daarbij kan helpen.