Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Rekruteren via video: onze tips voor een succesvol online gesprek

Van virtueel vergaderen tot digitale lunches: nu corona al even het bedrijfsleven beheerst, vinden steeds meer professionals hun draai in de online werkwereld. Dat geldt ook voor recruiters en HR professionals. Omdat de vraag naar getalenteerde medewerkers ook tijdens de coronacrisis groot is, verlopen steeds meer interviews via online videocall.

Bright Plus

4 min. leestijd

Deze videocalls zijn een moderne manier van rekruteren die hoogstwaarschijnlijk ook een mooie plaats zal krijgen in het nieuwe normaal. Wij geven je dan ook graag de nodige tips om dit vlot te laten verlopen.

Zoom, Skype, Teams, Hangouts: het zijn allemaal online communicatietools die de laatste maanden veel bekendheid vergaarden in de professionele wereld. Maar nieuw zijn ze niet, want wist je dat sommige van die apps al meer dan twintig jaar bestaan? Ook voordat het coronavirus de digitalisering in een stroomversnelling bracht, voerden recruiters weleens videointerviews om lange afstanden te overbruggen. Een gewoonte die tijdens de coronacrisis een groot voordeel blijkt te zijn voor gespecialiseerde HR-dienstverleners.

Heel wat bedrijven blijven er ook tijdens de crisis op gebrand om toptalent in huis te halen. Daarom schakelen ze snel over op digitale oplossingen. Hoewel er voordien weleens getwijfeld werd aan de effectiviteit van online rekruteren, wordt zo’n 80% van de jobinterviews nu virtueel gevoerd. En het werkt, want steeds meer organisaties ontdekken zo dat daar ook voordelen aan verbonden zijn.

De voordelen van videointerviews

Niemand zal ontkennen dat face-to-face communicatie bijzonder belangrijk is. Maar nu we genoodzaakt zijn om zoveel mogelijk op afstand te werken, ontdekken heel wat bedrijven dat elk nadeel ook z’n voordelen heeft.

Een online videointerview verloopt vaak tijd- en kostenefficiënter. De workload ligt lager en geen van beide partijen moet verplaatsingstijd of -kosten in rekening brengen. Ook kunnen de gesprekken makkelijker worden ingepland, wat het rekruteringsproces kan versnellen. Een groot voordeel, want ook tijdens de coronacrisis laait de war on talent hevig op.

Snel en makkelijk kunnen solliciteren zorgt er ook voor dat zowel actieve als passieve werkzoekenden een goed gevoel overhouden aan het rekruteringsproces. Dat heeft op zijn beurt een positief effect op je imago als recruiter en werkgever en dus op je employer brand. Een populair werkgeversmerk uitbouwen is een efficiënte en effectieve manier om ervoor te zorgen dat nog meer getalenteerde sollicitanten bij je aankloppen.

Zijn digitale skills of (online) communicatievaardigheden belangrijke competenties voor een specifieke vacature? Dan worden die tijdens een video interview meteen op de proef gesteld, waardoor je als recruiter of werkgever vlot kan evalueren of een kandidaat daadwerkelijk geschikt is voor de job.

Aandacht gevraagd

Een nieuwe manier van werken brengt natuurlijk ook nieuwe aandachtspunten mee. Wie met succes een videointerview wil afnemen, houdt best rekening met de uitdagingen die het medium met zich meebrengt. Zo zijn technische moeilijkheden niet ondenkbaar. Vermijd problemen met je internetverbinding en online tools door ze op voorhand even uit te testen en ook je kandidaten te voorzien van een goede handleiding voor een optimale connectie. Wees je er ook van bewust dat de responssnelheid en de beeld- en geluidskwaliteit vaak afhankelijk zijn van de verbinding.

Via een online sollicitatiegesprek een goed beeld krijgen van de competenties en vaardigheden van een kandidaat vraagt tot slot heel wat ervaring in rekrutering. Ontbreekt die in je organisatie of blijf je met twijfels zitten, dan kan het een goed idee zijn om gespecialiseerde recruiters in te schakelen om hun basis van hun expertise en ervaring de juiste keuze te maken.

Een vlot videointerview in 4 eenvoudige stappen

Investeer in gebruiksvriendelijke tools

Weinig is frustrerender dan hoeven te werken met gebruiksonvriendelijke tools. Een nieuwe manier van werken vraagt dus ook om nieuwe, user friendly tools. Ga dus zeker op zoek naar een vlot en efficiënt systeem en test het uitvoering op voorhand zodat het online interview ook voor jouw kandidaat een aangename ervaring wordt.

Geef op voorhand duidelijke richtlijnen mee

Niet iedereen is even handig met nieuwe digitale snufjes of voelt zich comfortabel op camera. Stel sollicitanten gerust door ze op voorhand goed te begeleiden met duidelijke richtlijnen over de internetverbinding, de aan te raden browser of online tool, de privacy voorwaarden en de regels en voorschriften tijdens een online jobinterview.

Wees aandachtig voor non-verbale communicatie

Tijdens een videogesprek is het moeilijker om oogcontact te maken en bestaat de kans dat je informatie verliest, omdat je ook minder van elkaars lichaamstaal kan zien. Besteed daarom nog bewuster aandacht aan die vormen van non-verbale communicatie. Wees receptiever voor de gedragingen van je sollicitant, maar let ook op met je eigen lichaamstaal. Hoe jij overkomt op video kan ook een impact hebben op hoe je kandidaat het gesprek ervaart.

Schakel de hulp van een expert in

Rekruteren is in normale tijden al een vak op zich. Nu het proces alleen maar uitdagender wordt door de coronamaatregelen, is ervaring meer dan ooit een absolute plus. Wie de war on talent wil winnen, doet er daarom goed aan om de hulp van een professional in te schakelen. Bright Plus trekt graag samen met jou ten strijde op zoek naar de meest getalenteerde aanwinsten voor jouw organisatie. Dit doen we op maat van jouw organisatie. Wil je graag meer weten? Via deze link ontdek je hoe wij jou als werkgever kunnen bijstaan in die zoektocht.