Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Talent Management: hype of realiteit?

‘Medewerkers bepalen de competitieve slagkracht van je business’. Een stelling die vaak wordt opgeworpen, maar wat vertelt de realiteit?

Bright Plus

1 min. leestijd

Organisaties staan voor een steeds grotere uitdaging: de balans in evenwicht houden tussen het realiseren van hun strategische doelstellingen en de talenten die nodig zijn om die realisatie te waarborgen!  Een efficiënt talent management zorgt ervoor dat organisaties de juiste mensen kan aantrekken en motiveren, met als resultaat een succesvolle onderneming en gelukkige medewerkers! 

Maar wat is nu talent? Heeft niet iedereen talent?

Vanzelfsprekend! Elk individu heeft zijn sterktes, excelleert in bepaalde vaardigheden en put daar ook energie uit. Talent management benadert dan ook net het inzetten van medewerkers vanuit ‘mensen in hun kracht zetten’: de verbinding te maken tussen deze sterktes en hun toegevoegde waarde voor de organisatiecontext. 

Het hoeft geen betoog dat talent management dan ook een permanent proces is binnen een organisatie: getalenteerde medewerkers aantrekken is slechts de start, hen blijven boeien en ontwikkelen is minstens even belangrijk. Een kwalitatief HR beleid met oog voor leermogelijkheden en ontwikkeling dient deze uitdaging te ondersteunen. Maar is dit voldoende? 

Talent Management dient ook ondersteund te worden door de organisatiecultuur

Waar hecht de organisatie belang aan? De bedrijfswaarden en de doorvertaling naar HR processen (bvb. functionerings- en evaluatieprocessen) zullen een expliciet beeld geven hiervan, maar ook de manier waarop een medewerker wordt erkend en beloond zijn signalen. 

Ook transparantie en communicatie blijven key: gedreven medewerkers voorzien van voldoende informatie, verwachtingen duidelijk maken en betrekken bij de bedrijfsvoering zodat ze duidelijkheid hebben over hoe hun kwaliteiten en passie matchen met de missie en de ambities van de organisatie.

 

Maar ongeacht wat neergepend is in een breed gamma van charters, nieuwsbrieven en andere communicaties, een consistentie tussen zeggen en doen is wat voor medewerkers telt. Dus bovenal: walk the talk! Want zo moedig je persoonlijk leiderschap aan en kunnen je medewerkers elke dag opnieuw het beste van zichzelf geven.