Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Tips van een Great Place To Work voor een ijzersterk employer brand

Op de huidige arbeidsmarkt, waar het talent schaars is en de concurrentie om de beste kandidaten hevig, is employer branding een essentiële tool in het aantrekken en behouden van de juiste mensen voor je organisatie. Maar wat houdt employer branding precies in en hoe zet je er optimaal op in?

Bright Plus

3 min. leestijd

Violaine Baeten, Marketing & Communication Manager bij Bright Plus deelt graag hoe een tienvoudige Great Place To Work dat doet.

Wat is employer branding?

‘Employer branding is een bedrijfsstrategie waarbij je als organisatie inzet op jouw werkgeversimago. Het omvat alle aspecten van de werkervaring binnen het bedrijf, van de bedrijfscultuur en waarden tot de arbeidsvoorwaarden en de werkomgeving. Kortom, het draait om hoe een organisatie wordt gezien en ervaren door huidige én potentiële medewerkers.’

Waarom is employer branding (vandaag) zo belangrijk?

‘In een bedrijfswereld waar organisaties hun beste beentje voor moeten zetten om getalenteerde en gemotiveerde mensen aan boord te brengen én te houden en kandidaten steeds meer keuzemogelijkheden hebben, is een sterk employer brand cruciaal. Een positieve reputatie als werkgever kan het verschil maken tussen het aantrekken van toptalent of het verliezen ervan aan de concurrentie.

Bovendien zoekt de nieuwe generatie kandidaten in een werkgever meer dan alleen een sterk loonpakket. In hun zoektocht naar de ideale job, spelen de bedrijfscultuur, waarden en visie van een organisatie meer dan ooit tevoren een rol. Dankzij employer branding kan je die uitdragen en zo kandidaten aantrekken die zich kunnen vinden in je bedrijfsmissie en -visie.’

Hoe investeert Bright Plus als Great Place To Work in employer branding?

‘Een van de zaken waar we bij Bright Plus voluit op inzetten zijn onze sociale media en hoe we ons merk daar willen uitdragen. Zo zijn alle gezichten die je ziet op onze kanalen ook echt medewerkers van Bright Plus. Dat vinden we heel belangrijk, omdat we aan de buitenwereld willen tonen hoe het écht is om bij ons te werken.

Daarnaast vinden we het ook belangrijk om te tonen dat er bij ons hard gewerkt, maar ook hard gevierd mag worden. Het fun-aspect en de verbondenheid en samenhorigheid van ons team zijn voor ons heel belangrijk en maken deel uit van ons DNA. Dat zie je in onze externe communicatie, maar ook binnen het bedrijf. Want employer branding gaat veel verder dan wat je aan de buitenwereld toont. Ook de mensen in je onderneming moeten je volle aandacht blijven krijgen.

Daarom zetten we bij Bright Plus in op een persoonlijke aanpak die we doorheen onze activiteiten en communicatie doortrekken.  Dat doen we bijvoorbeeld aan de hand van ons jaarlijks kick-off event of met leuke gadgets voor onze medewerkers, waar steeds goed over nagedacht wordt en die altijd een personal touch hebben. Krijg je een uitnodiging voor zo’n event? Dan zal die altijd op naam zijn. Dat geldt trouwens ook voor onze kerstkaarten. Die worden elk jaar door onze General Manager met de hand geschreven. Dat is gewoon wie we zijn.’

Welke tips heb je voor organisaties die ook willen inzetten op employer branding?

‘Natuurlijk is elke organisatie anders en zal je op basis van je eigen bedrijfscultuur, waarden en visie een passend werkgeversmerk moeten uitbouwen. Maar enkele aspecten zouden elk employer brand moet hebben.

Authenticiteit: Een authentiek employer brand is geloofwaardig en oprecht. Het weerspiegelt de ware identiteit en waarden van het bedrijf en creëert een gevoel van vertrouwen en betrokkenheid bij medewerkers en kandidaten.

Medewerkersbetrokkenheid: Betrek je huidige medewerkers bij het vormgeven van je employer brand. Hun ervaringen en perspectieven zijn waardevol en kunnen helpen bij het creëren van een positieve en authentieke werkomgeving die aantrekkelijk is voor potentiële werknemers.

Consistente communicatie: Zorg voor consistente communicatie over je employer brand via verschillende kanalen, zoals de bedrijfswebsite, sociale media en recruitmentcampagnes. Dit helpt bij het opbouwen van een duidelijk en herkenbaar imago van het bedrijf als werkgever.

Investering in opleiding en groei: Een sterke focus op de ontwikkeling en groeimogelijkheden voor je mensen laat zien dat het bedrijf waarde hecht aan de professionele én persoonlijke groei en tevredenheid van de medewerkers. Dit kan een belangrijk onderdeel zijn van een aantrekkelijk employer brand.’

Conclusie?

‘Employer branding is niet langer een optie, maar een noodzaak voor moderne organisaties die willen concurreren om toptalent. Door te investeren in een sterk employer brand kunnen bedrijven niet alleen de beste medewerkers aantrekken, maar ook een positieve en productieve werkomgeving creëren waar mensen blijven en succesvol en gelukkig zijn.