event
Inspiration Day - Focus is het nieuwe goud
Antwerpen
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Status, een goed loon of een mooie auto. Jaren geleden stond dat helemaal bovenaan op het prioriteitenlijstje van je medewerkers. Maar de tijd dat werkgeluk gewoon een leuk extraatje was, is terecht voorgoed verleden tijd. Werknemers willen steeds meer uit hun job halen en hun welzijn, plezier en voldoening prijken helemaal bovenaan.
We spenderen ongeveer een derde van onze tijd op het werk. Niet vreemd dus dat de nieuwe generatie werknemers meer uit een job wil halen dan enkel een goed loon. Steeds vaker zijn mensen op zoek naar een job die hen een goed gevoel, voldoening en waardering geeft.
Bovendien staat de moderne bedrijfswereld geen seconde stil en we zijn voortdurend online geconnecteerd. Heel efficiënt, maar constant bereikbaar zijn vergroot ook de druk op het mentaal welzijn van je werknemers. In een bedrijfswereld waar de war for talent heviger woedt dan ooit is inzetten op werkgeluk dus geen optie, maar een echte noodzaak. Alleen zo zal je nieuwe werknemers aantrekken en getalenteerde medewerkers aan je organisatie binden.
Voor een goede definitie van werkgeluk duiken we even in het nieuwe boek van expert Dajo De Prins. Hij stelt dat werkgeluk bepaald wordt op basis van vier componenten:
Pas wanneer je medewerkers goed scoren op deze vier factoren kan je spreken van een gelukkig team en pluk je daar als organisatie de vruchten van.
Werkgeluk draagt veel bij tot het welzijn van je medewerkers. Maar ook als organisatie haal je veel voordeel uit een gelukkig team.
Voor veel getalententeerde kandidaten staat werkgeluk steeds horer op de prioriteitenlijst, vaak zelfs boven een hoog salaris. Organisaties die hier aandacht aan besteden trekken talenten makkelijker over de streep en overtuigen hen om voor hun organisatie te kiezen.
Als het welzijn van de mensen in je organisatie centraal staat, zitten ze niet alleen goed in hun vel op het werk. Ze zijn ook je uithangbord, je beste marketingstrategie, je hele merk. Enthousiaste medewerkers dragen de boodschap van je bedrijf naar buiten op de meest authentieke manier.
Als je mensen in de waarden, cultuur, missie en visie van je organisatie geloven, worden ze vanzelf je grootste fans en beste ambassadeurs. Dat vertaalt zich in enthousiasme en betrokkenheid en heeft zelfs een positief effect op wat er buiten de muren van je organisatie gebeurt. In de eerste plaats komen toegewijde en geëngageerde medewerkers de klantenservice ten goede. Daarnaast heeft het ook een effect op je werkgeversmerk, je employer brand. Geen betere reclame voor je organisatie dan zichtbaar gelukkige medewerkers, offline en online.
Medewerkers die zich goed voelen zijn energieker, veerkrachtiger, toegewijder en meer betrokken. Ze lanceren meer ideeën en zijn oprecht fier op het werk dat ze afleveren. Dat resulteert in een hogere productiviteit, minder ziekteverzuim, een lager personeelsverloop en meer persoonlijk leiderschap. Of met andere woorden: tot een bedrijf dat mooie resultaten boekt met het hele team.
Medewerkers die zich goed voelen op het werk zijn vrolijker. Dat komt de werksfeer binnen het team en de organisatie ten goede. Het geeft een boost aan je mensen, waardoor ze ook veerkrachtiger worden. In een bedrijfswereld waar het mentaal welzijn regelmatig onder druk staat en de lat steeds hoger ligt, is het extra belangrijk om hierin te investeren.
Wil je graag meer tips over hoe je als organisatie op een duurzame manier inzet op hun welzijn en werkgeluk? Het boek ‘Fulltime Gepassioneerd’ staat boordevol concrete tips en tricks.
Bron: De Prins, D. (2021). Werkgeluk: de fabels, de feiten en de oplossingen
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Employer brand
Hoe diversiteit op de werkvloer de bedrijfsprestaties beïnvloedt
2 min. leestijd
Employer brand
Tips van een Great Place To Work voor een ijzersterk employer brand
3 min. leestijd
Employer brand
Blijft jouw vacature openstaan? Tijd om je blikveld te verruimen!
3 min. leestijd
Employer brand
Hoe bouw je aan jouw employer branding?
5 min. leestijd
event
Antwerpen
event
event
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.