Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Het belang van employer branding in de huidige arbeidsmarkt

Employer branding wint steeds meer aan belang. Werkzoekenden gaan namelijk niet meer alleen op zoek naar de werkgever die hen het beste salaris en de meeste voordelen biedt. Ze gaan meer en meer op zoek naar die cultural fit. Ze willen terechtkomen in een bedrijf met een leuke werksfeer, een bedrijf met waarden die matchen met hun persoonlijkheid.

Jitse De Roo

2 min. leestijd

Hierin spelen zowel HR als marketing een belangrijke rol. Beide afdelingen moeten immers nauw samenwerken om de bedrijfsidentiteit op de kaart te zetten in de arbeidsmarkt. Alleen zo zal jouw bedrijf sterke kandidaten aantrekken én behouden. Wij helpen je alvast op weg!

Wat is de missie van jouw bedrijf?

Als werkgever moet je een verhaal te vertellen hebben. Het is belangrijk om jouw organisatie een gezicht te geven, een persoonlijkheid waar anderen zich in kunnen herkennen. Hiervoor starten we bij jouw verhaal, jouw ‘employer story’. Waar wil je als bedrijf naartoe, wat is jouw doel? Waar sta je voor en waar geloof je in? Om een antwoord te bieden op deze vragen starten we van binnenuit, vanuit de core van de organisatie. Op die manier kom je tot de identiteit van je bedrijf, met daaraan gekoppeld de waarden.

Wat is de onderscheidende propositie van jouw bedrijf?

Jouw onderscheidende propositie, of Employer Value Proposition (EVP) gaat over de voordelen die jij als (potentiële) werkgever te bieden hebt. Dit gaat veel verder dan het loonpakket. Dit behelst de identiteit en waarden, het merkimago, maar ook de behoeftes van talent in de arbeidsmarkt. Dat laatste verandert doorheen de jaren. Waar vroeger loon een doorslaggevende factor was, zijn doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden en uitdaging vandaag bijvoorbeeld steeds belangrijker.

Wees bij dit alles eerlijk, correct en geloofwaardig. Alleen zo zal jouw Employer Value Proposition gedragen worden door het hele bedrijf en zullen jouw medewerkers oprecht trots zijn om deel uit te maken van jouw verhaal. En alleen zo zal je ook nieuw talent aantrekken.

Hoe maak jij de ervaring van kandidaten zo aangenaam mogelijk?

Staat het volledige bedrijf achter jouw employer branding? Dan is het tijd voor de volgende stap in het proces, de candidate journey. Een snelle en efficiënte selectieprocedure is absoluut cruciaal. Kandidaten verwachten transparantie, een persoonlijke aanpak én snelle terugkoppeling. Is het sollicitatieproces te lang en/of onaangenaam? Dan haken kandidaten af! Een vlotte en efficiënte procedure levert jou dus gegarandeerd een competitief voordeel op.

Een aantal vragen om alvast over na te denken:

  • Uit hoeveel stappen bestaat jouw sollicitatieproces?
  • Wanneer krijgen kandidaten feedback? Krijgen kandidaten wel feedback?
  • Wordt er doorheen het hele sollicitatieproces met de kandidaten gecommuniceerd? Hoe houd je hen warm?

Instroom genereren

Om instroom te genereren wordt heel vaak ingezet op jobboards zoals VDAB of Jobat. Maar dacht je al eens aan minder voor de hand liggende kanalen om op te vallen in het overaanbod aan vacatures? Denk out-of-the-box en genereer instroom op een manier die ook echt bij jouw employer brand past. Social media bijvoorbeeld is dé plaats bij uitstek om latent werkzoekenden te bereiken.

Hier zijn alvast enkele voorbeelden:

  • Een ludieke marketingcampagne
  • Een leuke bring-a-friend actie
  • Een advertentiecampagne op Facebook

Inspiratie opdoen kan alvast aan de hand van dit leuke idee van Heineken. Het bedrijf bleef echt trouw aan zijn employer brand.

Ga voor een strategische personeelsaanpak

Focus niet alleen op het aanwerven van nieuwe medewerkers, maar ook op het behoud van je huidige medewerkers. Zij zijn de beste ambassadeurs van jouw merk en dragen jouw employer brand uit. Dat doen ze onrechtstreeks, maar ook rechtstreeks door bijvoorbeeld reviews te plaatsen op sites zoals Glassdoor. En die reviews komen gegarandeerd bij werkzoekenden terecht. Hoe houd je jouw medewerkers happy? Er zijn tal van manieren! Denk aan leuke teambuildings, regelmatige evaluaties en simpelweg de nodige appreciatie en waardering.

Heb jij nog leuke ideeën rond employer branding? Hoe pakt jouw bedrijf dat aan?

Over de auteur

Jitse De Roo

Ik ben Jitse, digital recruiter bij Bright Plus. Digital what?! Als digital recruiter combineer ik HR met marketing. Rare combinatie denk je? Nee hoor, want beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ben graag bezig met social media, hou ervan leuke teksten uit mijn mouw te schudden en vind het superfijn om mee te werken aan toffe campagnes.

Genoeg over mezelf… Benieuwd naar mijn tips & tricks rond human resources, marketing en nog zoveel meer? Houd dan zeker Bright Plus in de gaten, want er zal regelmatig een artikel verschijnen!

Lees meer van deze auteur