event
Bedrijvencontactdagen Brugge
Brugge
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Het ontslag van een van jouw medewerkers is nooit eenvoudig. Of het nu gaat om een herstructurering, een gebrek aan een match met het takenpakket of iemand die minder bij de organisatie past, afscheid nemen van een teamlid is altijd vervelend.
Toch kan jij als manager een belangrijke rol spelen om het ontslag zo vlot mogelijk te laten verlopen. We geven je graag enkele tips.
Jezelf goed voorbereiden is noodzakelijk bij een ontslaggesprek. Denk op voorhand goed na hoe je het ontslag en de reden ervan aanbrengt. Som daarbij de ontslagredenen duidelijk en bondig op. Wat is juist de reden voor het ontslag? Op welke cijfers, eventuele evaluatiegesprekken of argumenten is deze beslissing gebaseerd? Op deze vraag moet je tijdens het ontslaggesprek een concreet en helder antwoord geven.
Denk tijdens de voorbereiding ook reeds na over de juiste plaats en timing voor het ontslaggesprek. Je medewerker moet namelijk de tijd krijgen om het nieuws te laten bezinken. Je doet dit dus best op het einde van de werkdag, of ‘s ochtends indien je de medewerker nadien kan laten vetrekken.
Voer het gesprek daarnaast in een lokaal waar je niet gestoord kan worden. Zorg ervoor dat collega’s het gesprek niet kunnen horen, of niet binnen kunnen kijken wanneer er bijvoorbeeld glazen muren of deuren zijn. Privacy is namelijk key.
Draai tijdens het gesprek niet rond de pot, maar deel onmiddellijk de reden van het gesprek mee. De boodschap verbloemen, is namelijk geen goed idee. Word echter niet persoonlijk en hou het steeds enkel bij de objectieve reden(en) voor het ontslag.
Dat betekent echter niet dat het gesprek emotieloos moet verlopen. Toon begrip voor de medewerker, stel hem of haar op het gemak en geef je medewerker ook steeds de ruimte om te reageren en vragen te stellen. Durf tot slot aangeven dat jij het ook lastig hebt met de situatie. Je hebt een hele periode samengewerkt, dus het is heel normaal dat dit afscheid jou ook raakt.
Nadat je de boodschap meegaf is het vooral jouw taak om te luisteren, begrip te tonen en vragen te beantwoorden. Heeft de medewerker de boodschap intussen wat kunnen verwerken? Dan kan je overgaan naar de praktische zaken. Benoem wat de volgende praktische stappen zijn. Moet hij of zij de opzeg presteren? Wanneer wordt het sollicitatieverlof opgenomen? En wat gebeurt er bijvoorbeeld met de sleutels, laptop of bedrijfswagen?
Let op: het is goed mogelijk dat de medewerker erg emotioneel reageert, waardoor het niet het juiste moment is om de praktische vervolgstappen te bespreken. Geef je medewerker dan de ruimte om het slechte nieuws te verwerken, en plan een vervolggesprek in.
Blijf je medewerker ook nadien verder ondersteunen. Niet alleen kan je hem of haar zo helpen gedurende een moeilijke periode. Medewerkers die vertrekken kunnen belangrijke ambassadeurs blijven voor je bedrijf. Heb je met de werknemer afgesproken dat je bepaalde informatie verder zou uitzoeken of praktische zaken zou helpen regelen? Kom je afspraken en beloften zeker na.
Wees daarnaast voldoende flexibel. Want jouw medewerker moet nu opnieuw op zoek naar een job. En er kruipt heel wat tijd in het solliciteren. Wees dus voldoende flexibel in het kader van eventuele sollicitatiegesprekken of telefonische interviews die gepland staan. Weet dat er tot slot ook heel wat rekruteringspartners zijn, zoals Bright Plus, die jouw medewerker kunnen ondersteunen bij de zoektocht naar een nieuwe uitdaging.
Een ontslag is niet alleen ingrijpend voor de getroffen medewerker. Vaak heeft het ook gevolgen voor de rest van het team. Daarom is het belangrijk dat je het ontslag ook persoonlijk toelicht en kadert voor de andere teamleden. Treed hierbij niet in detail, maar geef wel beknopt mee wat de reden was van het ontslag. Doe je dit niet? Dan kan het zijn dat ze bepaalde onzekerheden zelf gaan invullen en dat er onwaarheden de ronde gaan doen. Bespreek tot slot ook al kort in het team wat er zal gebeuren met het takenpakket van de collega. Zal er een nieuwe medewerkers worden aangeworven? Worden de taken, al dan niet tijdelijk, herverdeeld? Maak hier indien mogelijk al enkele afspraken over.
Doe je graag beroep op Bright Plus om jouw medewerker te helpen in de zoektocht naar een nieuwe uitdaging? Of zie jij nog uitdagingen waarvoor je graag wat raad wil? Neem dan zeker vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Personeelsbeleid
Onderzoek bewijst het: leeftijdsclichés nog springlevend, maar achterhaald
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Hoe upskilling en reskilling je bedrijf versterken
3 min. leestijd
Personeelsbeleid
Flexibel en efficiënt: de voordelen van freelancers
2 min. leestijd
Rekruteren
Een sollicitatiegesprek afnemen: 6 tips
4 min. leestijd
event
Brugge
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.