Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Implementatie van telewerk na corona - do or don't?

Door de genomen maatregelen tijdens de coronacrisis werd thuiswerken het nieuwe normaal.

Bright Plus

1 min. leestijd

In een aantal bedrijven was thuiswerk al geïmplementeerd, anderen moesten plots snel schakelen om op afstand te gaan werken. Nu alle bedrijven stilaan weer opstarten, blijft de vraag: wat nu met telewerk? Het is niet simpel om een eenduidig antwoord te geven op deze vraag, aangezien dit voor elke organisatie anders zal zijn. We geven je wel graag enkele handvaten.

Evalueer

Of telewerk nu al de norm was in jouw bedrijf of niet, het is belangrijk om de periode van telewerk te evalueren: wat ging er goed? Waar was er ruimte voor verbetering? Dit kan je doen aan de hand van een SWOT-analyse, waarbij zowel de resultaten als de ervaring van leidinggevenden en medewerkers onder de loep worden genomen:

  • Wat zijn de voor- en nadelen?
  • Wat zijn de opportuniteiten die thuiswerken met zich meebrengt?
  • Waar zitten mogelijke risico’s en uitdagingen? 

Stel een beleid op

Indien je ervoor opteert om thuiswerk blijvend te implementeren, is het belangrijk om hiervoor richtlijnen uit te werken. Laat geen ruimte voor interpretatie en zorg voor duidelijke afspraken. Maak deze zo concreet mogelijk, want als alle beslissingen helder zijn, is dit voor je medewerkers des te fijner werken. Enkele punten die je beleid zeker moet omvatten:

  • Voor wie is thuiswerk mogelijk? Geldt dit voor alle functies en departementen?
  • Wat is de frequentie van thuiswerk?
  • Zijn er vaste dagen of is er flexibiliteit mogelijk en wat zijn de eventuele beperkingen?
  • Wat zijn de voorwaarden?
  • Hoe en bij wie moet het worden aangevraagd of gemeld?
  • Is last-minute thuiswerk een optie?
  • Zijn er verplichte momenten waar iedereen op kantoor moet aanwezig zijn?
  • Hoe en wanneer moeten thuiswerkers bereikbaar zijn en via welke kanalen?
  • Hoe kunnen medewerkers aangeven dat ze pauze nemen?

Implementeer

Beslis je als organisatie om je thuiswerkbeleid te implementeren, doe dit dan zeker niet in 1 keer. Werk gefaseerd en evalueer op regelmatige tijdstippen. Zo neem je geen overhaaste beslissingen waar je nadien misschien op moet terugkomen en kan je bijsturen waar nodig.

Zoek een balans

Het is als werkgever niet altijd gemakkelijk om je medewerkers fysiek los te laten. Ga daarom op zoek naar een goede balans tussen vertrouwen en controle. Thuiswerken vraagt vertrouwen in de motivatie en capaciteiten van de werknemer. Je kan natuurlijk wel altijd vragen om inzicht te krijgen in waar je medewerkers mee bezig zijn of wat er al is afgewerkt. Maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van een gezamenlijke agenda of een gedeeld bestand met een overzicht van de taken en de vooruitgang ervan.

 

Veel succes!