Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Kandidaten willen snel en ‘gebruiksvriendelijk’ solliciteren

Heb je als HR-manager of bedrijfsleider plannen om dit jaar nieuwe talenten binnen te halen? Dan is het goed om te weten dat er de afgelopen tijd best wel wat veranderd is in recruitment. Zo heb je er tegenwoordig alle baat bij om het aanwervingsproces zo kort mogelijk te houden.

Bright Plus

3 min. leestijd

Zo is de tijdspanne tussen het versturen van een cv en de contractondertekening het voorbije jaar met een derde ingekort, een trend die zich ook in 2022 zal verderzetten. Ben jij op zoek naar nieuwe collega's? Lees dan zeker onderstaande trends.

Een snel en aangenaam sollicitatieproces

Snelheid wordt steeds belangrijker in de selectieprocedure. Als een kandidaat veel rondes moet doorlopen, erg lang moet wachten op een reactie of geen feedback krijgt na een gesprek, zal hij afhaken. Lange procedures of wachttijden wekken de indruk dat je als bedrijf niet besluitvaardig bent of dat je niet helemaal overtuigd bent van iemands talent. Een sollicitant met meerdere opties zal de voorkeur geven aan een bedrijf dat wél snel actie onderneemt. Die veranderende attitude is een rechtstreeks gevolg van onze digitale mindset. De moeiteloze ervaringen bij online platformen zoals Zalando, Netflix of Deliveroo hebben bij iedereen een nieuw verwachtingspatroon gecreëerd. Alles moet snel, gemakkelijk en transparant verlopen. Zelfs de zoektocht naar een job.

Snel en vlot kunnen solliciteren is één zaak, maar ook het belang van een aangenaam proces wordt steeds groter. Zijn er niet te veel stappen vereist? En is het proces voldoende laagdrempelig? En kunnen kandidaten mobiel solliciteren? In deze digitale wereld worden zowel positieve als negatieve ervaringen in een mum gedeeld. Het is dus belangrijk dat je als bedrijf een goede indruk maakt bij alle sollicitanten.

Schep duidelijkheid

Transparantie is de sleutel tot een vlot sollicitatieproces. En dat begint al bij het schrijven de vacature. Zorg ervoor dat de jobomschrijving helder is, zodat mensen goed weten wat hen te wachten staat in de nieuwe job. Wat is het concrete takenpakket? Aan wie moeten ze rapporteren of hoeveel mensen zullen ze managen? Hoe duidelijker de beschrijving, hoe kwalitatiever de kandidaten zullen zijn en hoe vlotter jij kan selecteren. Wees ook eerlijk over jouw verwachtingen ten aanzien van een kandidaat. Welke skills moet iemand zeker hebben? Welke attitude of mindset verwacht je van jouw nieuwe medewerker?

Aan het begin van het selectieproces is het ook belangrijk dat je duidelijkheid schept over het aantal rondes. Niets zo vervelend voor een sollicitant als denken dat je net het laatste gesprek achter de rug hebt, om dan te horen dat er nog een interview volgt. Dergelijke situaties zorgen ervoor dat je kandidaten verliest. Maak afspraken over de vervolgstappen, zoals wanneer je hen zal contacteren met nieuws of met wie ze in de volgende ronde in gesprek zullen gaan. Geef ook feedback na elk gesprek, zodat kandidaten weten waar ze staan en wat ze tijdens een eventuele volgende sollicitatieprocedure kunnen verbeteren.

Zetten kandidaten een positieve review over jouw bedrijf online, ook al kregen ze geen contractvoorstel? Geloofwaardiger wordt het niet voor jou als werkgever.

Besteed ook aandacht aan de niet-weerhouden kandidaten

Zelfs wanneer je kiest voor een andere kandidaat, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat elke sollicitant het selectieproces toch met een goed gevoel kan afsluiten. Dat doe je door steeds eerlijke en constructieve feedback te voorzien die de kandidaat kan helpen bij volgende sollicitaties. Hoe beter de ervaring van sollicitanten, hoe beter zij jou als organisatie zullen beoordelen — zelfs als ze de job niet te pakken hebben.

Bied je als bedrijf geen goede ervaring, dan riskeer je schade aan jouw imago en werkgeversmerk. Zetten zij een positieve review over jouw bedrijf online, ook al kregen ze geen contractvoorstel? Geloofwaardiger wordt het niet voor jou als werkgever. Is je sollicitatieproces afgelopen? Dan zijn je kandidaten niet de enigen die feedback kunnen gebruiken. Vraag ook de sollicitanten om het sollicitatieproces voor je te beoordelen. Uit de feedback van de kandidaten leer je hoe jij de ervaring voor kandidaten nog kan verbeteren en het sollicitatieproces kan optimaliseren.

Rekruteren anno 2022 is niet eenvoudig, maar je staat er niet alleen voor. Heb je nood aan tips en tricks? Download dan de gratis publicatie van Bright Plus.