Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Onderzoek bewijst het: leeftijdsclichés nog springlevend, maar achterhaald

Clichés leven op de werkvloer. Dat heeft ons onderzoek duidelijk bewezen. Zowel de oudere generaties als Gen Z zijn het eens met de meeste clichés die we hebben onderzocht. Tegelijk toont de studie aan dat generatiedenken achterhaald is. Dat blijkt duidelijk uit deze vijf clichés.

Bright Plus

2 min. leestijd

Over het gen z-onderzoek

Samen met onderzoeksbureau iVOX onderzochten we 12 leeftijdsstereotypen over Gen Z. De online enquête werd afgenomen in december 2023 - januari 2024 bij een steekproef van 2034 Belgische bedienden en leidinggevenden tussen 18 en 75 jaar. De respondenten beoordeelden de mythe (bv. ‘Gen Z is minder bereid om de extra mile te gaan dan andere generaties’), gevolgd door een zelfbeoordeling (bv. ‘Ik ben zelf bereid om de extra mile te gaan’).

1. Flexibiliteit blijkt must voor jong én oud

7 op de 10 van de oudere collega’s (niet-Gen Z) vindt dat Gen Z flexibiliteit belangrijker vindt dan zij.

Binnen Gen Z loopt dat zelfs op tot 8 op de 10. Maar wanneer we vragen naar een zelfbeoordeling – vind jij flexibiliteit belangrijk? – dan is het antwoord volmondig ja, over àlle generaties heen.

2. Balans werk-privé: Millennials en Gen X steken Gen Z voorbij

Is work-lifebalance een absolute prioriteit voor Gen Z? Daarover is de meerderheid van de respondenten het eens, ook Gen Z zelf. Maar opvallend genoeg scoren in de zelfbeoordeling – Hoe belangrijk is een goede werk-privébalans voor jou? – de oudere generaties hoger dan Gen Z. Sterker nog, Gen Z geeft vaker dan de oudere respondenten aan dat ze hun werk voorrang geven op hun privéleven en dat je voor je carrière nu eenmaal af en toe een opoffering moet doen.

3. Salaris: dé reden om van job te veranderen

De meerderheid van de ondervraagden vindt dat Gen Z meer gebrand is op salaris dan andere generaties. Maar in werkelijkheid vindt iedereen een mooi loon belangrijk. Sterker nog: verloning blijkt dé doorslaggevende factor om van werkgever te veranderen. Voor Gen Z, maar ook voor alle andere generaties op de werkvloer.

4. Hoe ouder, hoe groter de loyaliteit

Gen Z zou makkelijker van werkgever veranderen dan oudere collega’s. Ons onderzoek bevestigt dat, net zoals de arbeidsmarktcijfers trouwens. Het is nu eenmaal zo dat medewerkers aan het begin van hun loopbaan hun weg nog aan het zoeken zijn en jobhoppen hoort daarbij.

Driekwart van de Gen Z’ers noemt zichzelf loyaal tegenover 9 op de 10 van de oudere generaties. Misschien willen ze wel snel doorgroeien naar een leidinggevende positie? Ook dat stereotype hebben we onderzocht en wordt min of meer bevestigd.

5. Gen Z heeft lak aan regels en hiërarchie? Klopt niet!

Bijna 7 op de 10 respondenten vindt dat Gen Z minder waarde hecht aan regels en hiërarchie – met weinig verschil tussen de generaties. Een beetje tegenstrijdig daarmee: Gen Z geeft aan regels en hiërarchie net heel belangrijk te vinden. Sterker nog, bijna de helft vindt dat de baas niet dezelfde regels hoeft te volgen, omdat het de baas is. Dat percentage ligt bij de oudere generaties een stuk lager.

Download het rapport

Meer clichés over Gen Z ontmaskeren? Lees ons rapport

  • Samen met iVOX onderzochten we in totaal 11 leeftijdsstereotypen over Gen Z. Neem een deep dive in de resultaten van ons onderzoek.
  • Hoe ga je die clichés te lijf? Professor organisatiegedrag Kim De Meulenaere deelt enkele tips om leeftijdsverschillen te managen.
  •  Hr-professionals, leidinggevenden en Gen Z’ers kiezen een cliché en vertellen eerlijk en authentiek hoe het er bij hen op de werkvloer aan toe gaat.