Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Week van het werkgeluk: hoe zet je in op het geluk van je medewerkers?

We streven allemaal naar een gelukkig leven en ondernemen daar soms de gekste dingen voor, terwijl het echte geluk zich meestal vlak voor onze neus bevindt: de mensen om ons heen, en betekenis vinden in dat wat we doen.

Bright Plus

3 min. leestijd

In eerste instantie denk je natuurlijk aan je gezin, je familie en je vrienden. Maar vergeet ook je medewerkers, je collega’s niet. De mensen waarmee je dagelijks de handen in mekaar slaat om samen aan een gemeenschappelijk doel te werken. Nee, geluk op de werkvloer zit ‘m niet in die extra bonus, een grote bedrijfswagen of een perfecte target sheet, maar wel in dat ijzersterke gevoel van samen als één team het beste resultaat te behalen. Hoe zet je in op werkgeluk? We geven je hieronder enkele tips.

Een fit met het DNA

Goed zijn in de job is belangrijk voor je medewerkers. Het geeft hen het gevoel dat ze bijdragen aan het succes van het bedrijf, maar geeft ze ook zelfvoldoening. Een job die we goed kunnen, doen we meestal liever. Toch is die match tussen de vaardigheden, diploma’s en werkervaring van je medewerkers en de vereiste competenties en inhoud van de job niet het enige wat bepaalt of je medewerkers gelukkig zijn op het werk. Ook een fit met de waarden en bedrijfscultuur is belangrijk.

In plaats van uitsluitend te focussen op diploma’s, vaardigheden en eerdere werkervaringen loont het tijdens een selectieproces om meer oog te hebben voor de persoonlijkheid van kandidaat-medewerkers. Door wervingsgesprekken daarnaast te voeren op de toekomstige plek van tewerkstelling krijgen ook de sollicitanten meteen een kijkje achter de schermen en zien ze hoe het er echt aan toegaat op dagelijkse basis. Dit heeft ook als voordeel dat sollicitanten onmiddellijk kennis kunnen maken met het team, de werkomgeving en de bedrijfscultuur.

Fouten maken mag

Toon expliciet dat fouten maken menselijk is en deel uitmaakt van het groei- en leerproces. Dat kan door het heel specifiek te verwoorden, maar ook door het te tonen in je leiderschapsstijl. Wees niet te hard voor je medewerkers als ze de mist ingaan. Gebruik liever constructieve feedback en creëer een open dialoog waarin je samen op zoek gaat naar wat er mis is gegaan en hoe jullie dat in de toekomst kunnen voorkomen of oplossen.

Samen sta je sterk

Samenwerken is meer dan taken verdelen. Het betekent ook dat je elkaar scherp wil houden, wil inspireren en wil aanmoedigen om creatief te zijn. Dat zijn belangrijke succesfactoren voor een team of organisatie. Moedig medewerkers aan om in te zetten op elkaars sterktes, om elkaar uit te dagen om ieders talenten te benutten en om de taken op zo'n manier te verdelen dat ze als één team het beste resultaat kunnen behalen.

Dit zal gegarandeerd betere resultaten opleveren en je medewerkers ook gelukkiger maken. Ergens goed in zijn en die talenten optimaal mogen benutten stimuleert de intrinsieke motivatie van je team.

Ere wie ere toekomt

Geen betere manier om je medewerkers gelukkig te maken dan hen de pluimen te geven die ze verdienen. Stelden je medewerkers een leuk initiatief voor of brachten ze een project tot een goed einde? Geef ze de credits die ze verdienen, ook naar andere teams, departementen of externen toe.

Samen winnen, samen verliezen

Je gezamenlijke successen vieren is belangrijk, maar ook wanneer het minder goed gaat ben je één team. Eén team dat samen moet kunnen verliezen. Kijk als één team naar wat je samen beter kan doen. Het is net wanneer je gaat samenwerken, samen gaat brainstormen en ieders sterktes optimaal gaat benutten, dat je met je team betere resultaten zal neerzetten. Teamwork en samenwerken zorgt voor een meer gevarieerde mix aan ideeën, creativiteit, perspectieven en probleemoplossende benaderingen.

Daarnaast kan de workload worden verdeeld, waardoor de druk op individuen wordt verminderd. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat doelen beter haalbaar zijn, verbetert de prestaties en verbetert de werktevredenheid. Zo maak je van een verlies een opportuniteit om weer te winnen.

Changing a company is not an event, it’s an evolution. En ook inzetten op het werkgeluk van je medewerkers doe je best stap voor stap. Wil je graag concrete tips om een welzijnsbeleid op maat op te stellen, zodat je medewerkers gelukkiger, geëngageerder en geïnspireerder zijn? Met het boek ‘Fulltime gepassioneerd’ als leidraad is het te bewandelen pad alvast een stukje geplaveid.