Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

4 redenen waarom de juiste functietitel voor jouw medewerkers zo belangrijk is

Manager, officer, consultant, assistant, professional. Er bestaat vandaag een waslijst aan functietitels, maar toch is het belangrijk hieromtrent een weloverwogen beslissing te nemen. Zowel voor je werknemers als voor je organisatie zijn correcte functietitels vaak belangrijker dan je denkt en wel om deze vier redenen.

Bright Plus

2 min. leestijd

Bright Plus op onderzoek

In mei 2021 vroeg Bright Plus in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX aan maar liefst 912 professionals hoe belangrijk hun functietitel voor hen is. De resultaten spreken boekdelen. Voor 9 op 10 respondenten blijft een correcte titel een belangrijk gegeven, en daar hebben ze goede redenen voor. Inzetten op die vraag is dus ook voor jouw organisatie een must als je getalenteerde kandidaten wil aantrekken én behouden.

1: Benadrukken wat je medewerkers doen

Een weloverwogen functietitel geeft weer wat de rol en het takenpakket van je medewerkers precies inhoudt. Dat blijkt voor maar liefst 53% van de respondenten erg belangrijk. En dit zorgt niet alleen voor de buitenwereld voor duidelijkheid over wat ze doen, maar ook voor de mensen binnen je organisatie. Zo kunnen leidinggevenden, collega’s, leveranciers en klanten beter beoordelen bij wie ze aan het juiste adres zijn met een vraag of een opdracht.

Het is dus belangrijk dat jij je werknemers een functietitel geeft die goed aansluit bij hun rol en hun niveau binnen de organisatie om verwarring te vermijden.

2: Benadrukken wat je medewerkers bijdragen

Je medewerkers een correcte functietitel toewijzen is een manier om ze bevestiging te geven. Het weerspiegelt immers wat ze bijdragen aan de organisatie. Dit is opnieuw voor 53% van de respondenten een belangrijk aspect van hun functietitel.

Het is logisch dat werknemers trots willen zijn op hun rol en takenpakket, omdat het deel uitmaakt van hun professionele identiteit. Aandacht besteden aan hun functietitel draagt in dat opzicht bij aan hun motivatie, engagement en jobtevredenheid. Drie aspecten waar je als werkgever op wil inzetten, omdat ze leiden tot betere prestaties en een hogere productiviteit.

3: Benadrukken welke kennis je medewerkers hebben

Soms duidt een titel ook aan welke kennis of ervaring je medewerkers hebben. Maar liefst 42% haalt deze reden aan. Staat er bijvoorbeeld senior of specialist in hun functietitel, dan onderstreept dit hun kennis en ervaring. Dit zorgt voor een zekere status binnen de organisatie, iets waar de grote meerderheid van je mensen terecht belang aan hecht.

4: Benadrukken wat jij als werkgever te bieden hebt

Ben je op zoek naar getalenteerde medewerkers? Dan zorgt een duidelijke en correcte functietitel ervoor dat je vacature makkelijker gevonden wordt door de juiste kandidaten. Originele titels mogen dan leuk klinken, maar geen enkele kandidaat zoekt op google of jobsites naar een functie als ‘ninja’ of ‘trooper’.

Daarnaast moet de functietitel op je vacature een juist beeld scheppen over de taken, de verantwoordelijkheden en het niveau van de job. Alleen zo kan je ervoor zorgen dat de juiste profielen met de juiste kwalificaties op je vacature reageren. Dat bespaart je de moeite om door stapels ongeschikte cv’s te moeten spitten én versterkt je positie in de war for talent.

Graag een handje hulp bij het vinden van de juiste kandidaat? Ontdek alles over onze diensten, met één klik staan wij voor je klaar!