stap 1
Telefonische screening
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Manager, officer, consultant, assistant, professional. Er bestaat vandaag een waslijst aan functietitels, maar toch is het belangrijk hieromtrent een weloverwogen beslissing te nemen. Zowel voor je werknemers als voor je organisatie zijn correcte functietitels vaak belangrijker dan je denkt en wel om deze vier redenen.
In mei 2021 vroeg Bright Plus in samenwerking met onderzoeksbureau iVOX aan maar liefst 912 professionals hoe belangrijk hun functietitel voor hen is. De resultaten spreken boekdelen. Voor 9 op 10 respondenten blijft een correcte titel een belangrijk gegeven, en daar hebben ze goede redenen voor. Inzetten op die vraag is dus ook voor jouw organisatie een must als je getalenteerde kandidaten wil aantrekken én behouden.
Lees ook: Hoe doeltreffende vacatures schrijven?
Een weloverwogen functietitel geeft weer wat de rol en het takenpakket van je medewerkers precies inhoudt. Dat blijkt voor maar liefst 53% van de respondenten erg belangrijk. En dit zorgt niet alleen voor de buitenwereld voor duidelijkheid over wat ze doen, maar ook voor de mensen binnen je organisatie. Zo kunnen leidinggevenden, collega’s, leveranciers en klanten beter beoordelen bij wie ze aan het juiste adres zijn met een vraag of een opdracht.
Het is dus belangrijk dat jij je werknemers een functietitel geeft die goed aansluit bij hun rol en hun niveau binnen de organisatie om verwarring te vermijden.
Je medewerkers een correcte functietitel toewijzen is een manier om ze bevestiging te geven. Het weerspiegelt immers wat ze bijdragen aan de organisatie. Dit is opnieuw voor 53% van de respondenten een belangrijk aspect van hun functietitel.
Het is logisch dat werknemers trots willen zijn op hun rol en takenpakket, omdat het deel uitmaakt van hun professionele identiteit. Aandacht besteden aan hun functietitel draagt in dat opzicht bij aan hun motivatie, engagement en jobtevredenheid. Drie aspecten waar je als werkgever op wil inzetten, omdat ze leiden tot betere prestaties en een hogere productiviteit.
Soms duidt een titel ook aan welke kennis of ervaring je medewerkers hebben. Maar liefst 42% haalt deze reden aan. Staat er bijvoorbeeld senior of specialist in hun functietitel, dan onderstreept dit hun kennis en ervaring. Dit zorgt voor een zekere status binnen de organisatie, iets waar de grote meerderheid van je mensen terecht belang aan hecht.
Ben je op zoek naar getalenteerde medewerkers? Dan zorgt een duidelijke en correcte functietitel ervoor dat je vacature makkelijker gevonden wordt door de juiste kandidaten. Originele titels mogen dan leuk klinken, maar geen enkele kandidaat zoekt op google of jobsites naar een functie als ‘ninja’ of ‘trooper’.
Daarnaast moet de functietitel op je vacature een juist beeld scheppen over de taken, de verantwoordelijkheden en het niveau van de job. Alleen zo kan je ervoor zorgen dat de juiste profielen met de juiste kwalificaties op je vacature reageren. Dat bespaart je de moeite om door stapels ongeschikte cv’s te moeten spitten én versterkt je positie in de war for talent.
Graag een handje hulp bij het vinden van de juiste kandidaat? Ontdek alles over onze diensten, met één klik staan wij voor je klaar!
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Personeelsbeleid
Joris Philips (VDAB) over generatiedenken: “Er zijn relevantere breuklijnen om je beleid op te bouwen”
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Komaf maken met leeftijdsclichés? 3 tips van dé expert in multigenerationeel samenwerken
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Onderzoek bewijst het: leeftijdsclichés nog springlevend, maar achterhaald
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Hoe upskilling en reskilling je bedrijf versterken
3 min. leestijd
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.