event
Inspiration Day - Focus is het nieuwe goud
Antwerpen
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
De tijd dat assistants vooral uitvoerende taken hadden, ligt steeds verder achter ons. Vandaag ontwikkelen ze zich steeds meer tot sparringpartner en procesbegeleider. Niet enkel van de manager maar ook van hun teams.
‘Deze knelpuntfunctie is de voorbije jaren ingrijpend veranderd’, bevestigt de CEO van hr-dienstverlener Bright Plus. Vandaag zijn assistants steeds vaker gespecialiseerde professionals binnen uiteenlopende vakgebieden zoals human resources, marketing, administratie, logistiek, sales en legal. Ze werken eerder mét in plaats van vóór een manager of team, en duiken in bijna alle afdelingen op.
‘Nog maar tien procent van de huidige vacatures binnen onze portefeuille zijn klassieke PA- of MA-functies’, vertelt Linda Cappelle, algemeen directeur bij Bright Plus. ‘Assistants krijgen steeds vaker ruimte om zich te verdiepen in een bepaald vakdomein en er komen veel groeimogelijkheden op hun pad, zowel horizontaal als verticaal. Ook leidinggevenden zoeken meer medewerkers met een specifieke kennis.’
Lees ook: Jouw assistant? Zeven keer onmisbaar!
‘Taken, functies en werkomstandigheden zijn de voorbije jaren sterk veranderd. Maar de perceptie van de functie houdt geen gelijke tred met de snel veranderende realiteit. Nieuwe organisatiestructuren, de digitalisering, telewerk en het blijvende belang van kennis- en informatiemanagement stellen steeds hogere eisen aan de competenties van assistants.
Die razendsnelle ontwikkelingen zorgen er vandaag voor dat bepaalde taken nog maar enkele muisklikken vergen. Dat creëert tijd en ruimte voor nieuwe taken en meer verantwoordelijkheden. Assistants staan tegenwoordig in voor hun eigen projecten van A tot Z, en dat maakt dat ook hun benodigde competenties mee veranderen. Terwijl vroeger skills zoals actief luisteren en dienstverlenend vermogen belangrijk waren, winnen persoonlijk leiderschap, probleemoplossend denkvermogen, samenwerken en plannen en organiseren almaar meer aan belang.
‘De functie evolueert zelfs zo sterk, dat we ons de vraag stellen of de overkoepelende term “assistant” vandaag de lading nog voldoende dekt’, zegt Linda Cappelle. ‘Die legt namelijk de focus op het ondersteunende aspect van de rol. Deze vraag stellen we niet omdat er iets mis is met de assisterende rol. Maar wij willen de focus leggen op de groeiende verantwoordelijkheden aangezien de functie zoveel meer inhoudt.’
Bright Plus merkt dat in bepaalde bedrijven de term al wordt vervangen door functietitels zoals coördinator, officer of specialist. ‘Daarom zochten we samen met deze medewerkers, docenten aan hogescholen en bedrijven naar een nieuwe verzamelterm voor deze veelzijdige functie. Dat deden we via rondetafelgesprekken en marktonderzoek. Vandaag vervangen we de verzamelterm ‘assistant’ liever door ‘meertalige professional’, om de veelzijdigheid en professionaliteit van de functie te accentueren.
Digitalisering, globalisering en toenemende concurrentie zorgen er bovendien voor dat de vaardigheden van assistants voortdurend in beweging moeten blijven. Hoe zal het beroep er de komende jaren uitzien? ‘Flexibiliteit en veerkracht zullen ook voor deze functies nog belangrijker worden binnen onze snel evoluerende wereld‘, zegt Linda Cappelle. ‘Ook de wil om bij te leren, te groeien en open te staan voor vernieuwing en verandering horen daarbij.’
Evenzeer zullen nieuwe samenwerkingsvormen zoals freelance of outsourcing aan belang winnen. Deze medewerkers werken op korte of lange termijn mee in de kern van organisaties en vormen een grote meerwaarde met hun unieke combinatie van kennis en vaardigheden. Deze groeiende expertise, in combinatie met een uitdagende arbeidsmarkt, zorgt ervoor dat ook deze profielen vandaag vlot opdrachten vinden binnen bedrijven en een sterke flexibele schil vormen die naar de toekomst toe enkel in belang zal toenemen.
De toekomst voor meertalige professionals oogt dus boeiender en afwisselender dan ooit. ‘Die boodschap bekrachtigt Bright Plus onder meer aan de hand van marktonderzoek, publicaties, gastcolleges, en nog veel meer’, besluit Linda Cappelle. ’Zo willen we de functie opwaarderen, de aandacht geven die ze verdient én meertalige professionals enthousiasmeren om hun mooie carrièrekansen optimaal te benutten.’
(*) In haar nieuwe boek Goobye Assistant, Hello Professional? neemt Linda Cappelle de evoluties van het beroep van assistant onder de loep en doorprikt ze verschillende clichés.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Personeelsbeleid
Joris Philips (VDAB) over generatiedenken: “Er zijn relevantere breuklijnen om je beleid op te bouwen”
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Komaf maken met leeftijdsclichés? 3 tips van dé expert in multigenerationeel samenwerken
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Onderzoek bewijst het: leeftijdsclichés nog springlevend, maar achterhaald
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
HR-checklist: klaar voor 2025 in 6 stappen
3 min. leestijd
event
Antwerpen
event
event
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.