Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

De functie van assistant nog steeds op de lijst van knelpuntberoepen

Als werkgever weet jij als geen ander dat de assistantfunctie een job vol veelzijdigheid, verantwoordelijkheid en groeipotentieel is. Toch staat de functie jaar na jaar op de lijst met knelpuntberoepen van de VDAB. Dit heeft enkele verklaringen. Meer inzicht in deze redenen maakt dat je gerichter op zoek kan gaan naar de juiste kandidaat.

Bright Plus

3 min. leestijd

Een kwantitatief knelpunt

M/V/X?

De eerste verklaring voor het tekort aan assistants is eenvoudig: het beroep spreekt mannen nog steeds minder aan. De term ‘assistant’ en vroeger ‘secretaresse’ roepen voor veel kandidaten een arsenaal aan clichébeelden op die vroeger vooral met vrouwelijke kenmerken werden geassocieerd.

Gelukkig raken dit soort clichés steeds vaker achterhaald en merken we dat mannen de kloof beginnen te dichten. Hoewel nog steeds meer vrouwen de job beoefenen, is het percentage aan mannen in de functie volgens de cijfers uit onze eigen database de laatste tien jaar verdubbeld (2010: 12%; 2021: 24,4%).

Demografie

De vergrijzing van de maatschappij heeft vanzelfsprekend ook een effect op de arbeidsmarkt. Steeds meer babyboomers zijn intussen met pensioen. De latere generaties staan dan wel te popelen om het werkveld te betreden, maar ze zijn simpelweg met minder voor meer jobs. Meer zichtbaarheid voor de veelzijdige functie van assistant kan daarom helpen bij het aantrekken van de juiste talenten.

Een kwalitatief knelpunt

(Mis)match tussen vraag en aanbod

Onze manier van werken is de voorbije jaren pijlsnel veranderd  en daardoor ligt de lat ook voor assistants steeds hoger. Als bedrijf ben je op zoek naar gemotiveerde talenten met een uitstekende kennis van digitale tools en talen, vooral van het Frans, het Engels en het Duits. Door de digitalisering zijn de skills die kandidaten vandaag moeten hebben zo razendsnel geëvolueerd dat werkzoekenden en medewerkers soms nog wat achterophinken.

Ook de talenkennis die gevraagd wordt strookt in vele gevallen niet meer met het aanbod op de arbeidsmarkt. Studenten zijn niet meer altijd even geïnteresseerd in het leren van het Frans en tonen een duidelijke voorkeur voor het Engels. Al in het lager en secundair onderwijs verschuift de focus daarnaast steeds vaker naar STEM-vakken (Science, Technology, Engineering en Mathematics) en worden de eindtermen voor de taalvakken onvoldoende behaald.

Om die kloof te dichten is het als bedrijf noodzakelijk om met een andere blik naar het aanwervingsproces te kijken. Zo wordt ‘hire for attitude, train for skills’ een steeds belangrijkere leuze in de zoektocht naar het geknipte talent. Hard skills zoals talenkennis of pc-vaardigheden kunnen nadien makkelijk on the job worden aangeleerd.

Een imago met nood aan een oppoetsbeurt

We moeten toegeven dat de job van assistant de laatste jaren te kampen kreeg met een imagoprobleem. Nochtans vond de functie, die vroeger vooral secretaresse werd genoemd, z’n oorsprong in het Latijnse ‘secremere’, wat letterlijk vertaald ‘onderscheid maken’ betekent.

Gelukkig wordt daar intussen – terecht - hard aan gesleuteld. Niet alleen met talloze campagnes om de functie op te waarderen, maar ook dankzij heel wat marktonderzoek en publicaties. Op deze manier houden wij als gespecialiseerde hr-dienstverlener vinger aan de pols en zetten we onze schouders onder de opwaardering van deze mooie functie.

Daarnaast loont het ook om in je eigen bedrijf voldoende zichtbaarheid te creëren voor de veelzijdigheid, uitdaging, verantwoordelijkheid en groeipotentieel van de functie. Door assistants en hun beroep vaker en beter in de kijker te zetten en hen de nodige erkennin te geven, heb je een voetje voor in de war for talent.

Ook aandacht vestigen op het sociale karakter van de functie trekt kandidaten aan. Als assistants werken ze niet alleen vaak in teamverband, maar komen ze ook regelmatig in contact met klanten, leveranciers, verschillende afdelingen en andere stakeholders. Dit blijkt voor studenten tevens een belangrijke reden om voor het beroep te kiezen.

Maar zelfs met al die troeven blijft het soms moeilijk om de juiste talenten te vinden. Gelukkig is dat al bijna 30 jaar onze niche, hebben we een pool aan talent en kunnen we jou en je organisatie bijstaan in je zoektochtnaar de geknipte kandidaat.