Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Ja, jouw employer brand wordt steeds belangrijker. Je moet het verschil maken tussen de vele vacatures, want je wil als werkgever natuurlijk top of mind zijn.

Jolien Nulens

2 min. leestijd

Maar employer branding helpt je ook om kandidaten aan te trekken die echt bij je bedrijf passen. Want naast het vinden van talent vormt ook het binden van je werknemers een uitdaging. Dankzij een goede match met jouw DNA ben je gelukkig al een heel eind. Met volgende tips helpen we je alvast op weg om jouw employer brand in de kijker te zetten!

1. Bepaal eerst wie je bent en waar je voor staat

Vóórdat je weet wat je wilt uitstralen naar de arbeidsmarkt, moet je weten wie je bent en waar je als organisatie voor staat. Hierbij draait het onder andere om de vragen: wat maakt jou als werkgever uniek, wat vinden jullie belangrijk en waarom is het bij jullie zo fijn werken? Ga dus aan de slag met een SWOT-analyse over het bedrijf. Of nog beter: ga in gesprek met je huidige medewerkers. Sta even stil bij deze vragen en bepaal de identiteit van je organisatie. Nadien kan je dit dan uitvoerig vertellen aan mogelijke kandidaten.

2. Bied een kijkje achter de schermen

In je communicatie moet je een eerlijk en duidelijk verhaal vertellen. Geef vooral mee hoe het er bij jullie echt aan toe gaat. Kandidaten zijn op zoek naar een fijne werkplek. Ze willen dan ook graag een kijkje achter de schermen. Hoe zit het met de werksfeer? Wat houdt een werkdag bij jullie juist in? En hoe zien teamevents eruit? Hoe duidelijker het beeld dat kandidaten van jouw organisatie hebben, hoe beter. Deel dus zeker die foto’s van de werkvloer, etentjes, teambuildings, noem maar op!

3. Employer branding: een dure inverstering?

Je employer brand in de kijker zetten hoeft echt niet met dure campagnes. Natuurlijk kan je printcampagnes, video of zelfs een tv-campagne inzetten, maar er zijn ook heel wat goedkopere alternatieven. Zo zijn social media en blogs erg effectief. En het leuke eraan is dat er enorm veel mogelijkheden zijn. Zo kan je als organisatie zelf vertellen wat werken binnen jouw bedrijf inhoudt, je kan je eigen medewerkers aan het woord laten of je kan events in de kijker zetten. De mogelijkheden zijn eindeloos!

4. Betrek je werknemers

Jouw werknemers zijn je beste ambassadeurs. Laat ze dus mee helpen om je employer brand uit te dragen. Zorg voor leuke verhalen, en geef hen de tips & tricks om dat te kunnen doen. Een cursus copywriting, social media-skills of gewoon voldoende tijd om hiermee aan de slag te gaan. Zo wordt het merk gebouwd door al je mensen samen. Als je je mensen de kans geeft om verhalen te delen, blijven ze intern ook beter hangen. En nog belangrijker: ze zijn authentiek. Want je kan als werkgever natuurlijk wel meegeven wat je allemaal biedt, maar je eigen mensen die vertellen hoe leuk het wel niet is om voor jou te werken? Dat maakt de boodschap nog veel sterker.

Over de auteur

Jolien Nulens

Als HR Marketeer bij Bright Plus vorm ik de link tussen HR en Marketing. Een beetje een vreemde combinatie, hoor ik je denken. Maar de juiste mensen op de juiste plaats, dat is mijn uitdaging. Hoe hou je jouw werknemers gelukkig en jouw Employer Brand sterk? Eigenlijk door met een marketingbril naar HR te kijken. Mensen zijn niet alleen het belangrijkste kapitaal van een bedrijf, maar ook het visitekaartje, échte ambassadeurs. En daar hou ik me dagelijks vol enthousiasme en passie mee bezig.

Lees meer van deze auteur