Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Niets is zo spannend als die eerste werkdag! Eindelijk is de dag aangebroken en daar sta je dan: met knikkende knieën loop je de deur van je nieuwe werkgever binnen. “Gaat de job wel iets voor mij zijn? En is er een klik met mijn collega’s?”

Jolien Nulens

2 min. leestijd

De eerste indruk is cruciaal want die eerste dagen bepalen al snel hoe je werknemers zich voelen binnen de organisatie. Maar hoe zorg je er nu voor dat je nieuwe collega zich snel thuis voelt? Dit doe je met een goed geolied onboardingsproces.

Er is al heel wat inkt gevloeid over de war for talent. Het vinden maar ook het binden van medewerkers vormt een steeds grotere uitdaging. En bijgevolg wordt onboarding elke dag belangrijker. Het goed onboardingsproces zorgt namelijk voor een vlotte start en sociale integratie, geeft alle nodige info mee én voorziet een warm welkom voor je nieuwe collega.  

Vroeger bleef onboarding te vaak beperkt tot het voorzien van het nodige materiaal zoals de laptop of gsm, of er werd enkel een kort momentje voorzien om de functie toe te lichten. Werkgevers haalden alles uit de kast om kandidaten aan te trekken, maar er werd beduidend minder moeite gedaan om de starters te verwelkomen. Toch is de ervaring die je medewerkers tijdens hun eerste dagen of weken opdoen minstens even belangrijk. En we geven graag enkele tips om deze vlot te laten verlopen.

Preboarding

Een goede verwelkoming start al voor de eerste werkdag! Tussen de contractondertekening en de effectieve start zitten vaak enkele weken of zelfs maanden. Het is bijgevolg belangrijk om gedurende deze periode al een band op te bouwen met je nieuwe collega. Dit kan je doen door hem of haar al uit te nodigen op events of bedrijfsfeestjes die gedurende die periode plaatsvinden. Hebben jullie een bedrijfsmagazine? Stuur dit ook alvast naar je collega in spe! Laat het team connecteren op LinkedIn of stuur een kaartje om te laten weten dat jullie uitkijken naar de eerste werkdag. Zo zie je maar: er zijn heel wat leuke manier om ervoor te zorgen dat je nieuwe medewerker zich welkom voelt nog voor die effectief gestart is! 

Verschillende aspecten van onboarding

Onboarding draait al lang niet meer enkel om het takenpakket. Neen, het gaat ook over de verschillende teams, de hele organisatie en de bedrijfscultuur. Een goed onboardingsproces dompelt de nieuwe medewerkers helemaal onder in het DNA van het bedrijf. Daarnaast gaat het niet meer alleen over informatieoverdracht, maar wordt sociale integratie steeds belangrijker: laat hen kennismaken met het team en de verschillende afdelingen. Het aanduiden van een mentor voor de nieuwe collega kan helpen om hem of haar de weg te wijzen binnen het reilen en zeilen van de organisatie. Pak je het graag wat losser aan? Een informele kennismaking zoals een gezellig ontbijt of welkomstlunch zorgt al snel voor een goede binding met het team en de organisatie.    

Zet in op groei

Inzetten op persoonlijke en professionele groei is niet alleen belangrijk bij het aantrekken van talent. Medewerkers hechten veel belang aan een helder en persoonlijk ontwikkelingsplan. Stippel de opleidingen en feedbackmomenten alvast uit en zorg er direct bij de start al voor dat de doelen voor de nieuwe medewerker duidelijk zijn. En laat je creativiteit hier maar de vrije loop! Een mooie mix tussen online, offline en on-the-job trainingen biedt voldoende afwisseling en zorg er ook voor dat de medewerker snel up and running is en succesvol kan meedraaien binnen de organisatie.

Hoe heb jij jouw eerste werkdag ervaren? Of heb jij zelf nog tips voor een vlotte onboarding? We horen het graag.

Over de auteur

Jolien Nulens

Als HR Marketeer bij Bright Plus vorm ik de link tussen HR en Marketing. Een beetje een vreemde combinatie, hoor ik je denken. Maar de juiste mensen op de juiste plaats, dat is mijn uitdaging. Hoe hou je jouw werknemers gelukkig en jouw Employer Brand sterk? Eigenlijk door met een marketingbril naar HR te kijken. Mensen zijn niet alleen het belangrijkste kapitaal van een bedrijf, maar ook het visitekaartje, échte ambassadeurs. En daar hou ik me dagelijks vol enthousiasme en passie mee bezig.

Lees meer van deze auteur