event
Hoe bepaal je je focus na een crisis
Net zoals de wereld rondom ons onderhevig is aan verandering, kan dat ook zo zijn met de focus van je organisatie.
Een crisis kan bestaande plannen immers door elkaar gooien en onduidelijkheden scheppen over verwachtingen. En net dan is het belangrijk om samen met je medewerkers helderheid te creëren en de neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen.
Never waste a good crisis
Een crisis zorgt voor veel uitdagingen, maar brengt ook positieve elementen met zich mee. Net omdat je uit je comfortzone wordt getrokken, word je gedwongen om nieuwe dingen te proberen. Verlies het positieve dan ook niet uit het oog en lijst op wat er tijdens de crisis wél goed ging op zowel team- als individueel niveau.
Om dit in kaart te brengen kan je aan de slag gaan met een BOL-oefening. Door volgende vragen kritisch te beantwoorden lijst jij de lessons learned op een gestructureerde manier op:
- Behouden: wat loopt er goed en mag er behouden blijven
- Ontwikkelen: wat vraagt extra aandacht en moet verder ontwikkeld worden
- Loslaten: wat past niet meer in de nieuwe realiteit en moeten we loslaten.
Neem zeker een moment met het team om samen te leren uit deze uitdagende periode en de post-crisis aanpak te bepalen.
Doelstellingen en actiepunten
Nadat je de doelstellingen voor de komende maanden hebt bijgesteld, is het natuurlijk belangrijk dat jouw medewerkers hier ook achter staan. Onderstaande tips helpen jou alvast om deze doelen op een positieve manier te implementeren.
Je vooropgestelde businessplan met doelstelling ga je na een crisisperiode ongetwijfeld moeten bijsturen. Stel nieuwe, concrete doelen voor elke afdeling en elk team. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan het aanpassen van de KPI’s voor jouw medewerkers. Op deze manier ondersteunen zij de aangepaste strategie en focus van jouw bedrijf.
Implementatie
Nadat je de doelstellingen voor de komende maanden hebt bijgesteld, is het natuurlijk belangrijk dat jouw medewerkers hier ook achter staan. Onderstaande tips helpen jou alvast om deze doelen op een positieve manier te implementeren.
- Wees flexibel: een terugval na een crisis is altijd mogelijk. Zorg dus dat je je businessplan op korte tijd opnieuw kan aanpassen.
- Hou rekening met je missie, visie en bedrijfswaarden: De visie en missie bepalen waar je als organisatie naartoe wilt en zorgen voor groei op de lange termijn. Jullie waarden zijn daarnaast belangrijk voor de identiteit van je bedrijf. Ze geven je werknemers houvast en inspireren hen om er elke dag weer 100% voor te gaan. Het is dan ook logisch dat deze de nieuwe aanpak mee gaan bepalen.
- Betrek je medewerkers: Betrek je medewerkers wanneer je deze doelstellingen bepaalt. Zij hebben namelijk een goed zicht op wat haalbare en relevante doelen zijn om samen de bedrijfsdoelstellingen te realiseren.
- Maak je doelstellingen SMART :
Eens de (nieuwe) organisatiedoelstellingen vastliggen, geef je de daaraan gekoppelde verwachtingen en afspraken door op de verschillende niveaus. Zorg hierbij voor een open en eerlijke communicatie en stel ze SMART (Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdgebonden ) voor.
Veel succes!
Benieuwd hoe wij onze focus opnieuw bepaalden na de coronacrisis? Lees meer in onze reboardinggids.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Interessante artikels over dit thema
Management
Met welke HR-data ga je best aan de slag?
2 min. leestijd
Management
Bright Plus zet ook online in op een goede klantenervaring
1 min. leestijd
Management
Van goed naar fantastisch: 5 vragen om je leiderschapsvaardigheden op te krikken
4 min. leestijd
Management
Hoe ga je als bedrijf om met de coronacrisis?
2 min. leestijd