Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Met welke HR-data ga je best aan de slag?

Data zijn goud, ook in de HR-sector. Door HR-data te verzamelen en te analyseren, kunnen HR-professionals de efficiëntie in de organisatie verbeteren. Zo wordt het bedrijf wendbaarder voor de toekomst. We zetten de belangrijkste HR-metrics op een rijtje.

Josefien De Bock

2 min. leestijd

Het doel van HR-metrics (ook HR-kengetallen genoemd) is het verzamelen en rapporteren van historische data. Die kan je vervolgens gebruiken om verbanden te leggen tussen bepaalde HR-inspanningen en hun impact op de prestaties van de werknemers en het succes van de organisatie. Dit wordt HR-analytics genoemd. Tonen de data bijvoorbeeld aan dat de klantentevredenheid daalt naarmate het verloop stijgt? Dan weet je dat je meer moet inzetten op retentie en het creëren van een aangename werkomgeving, zodat medewerkers minder snel kiezen om het bedrijf te verlaten.

6 belangrijke HR-metrics

1. Personeelsverloop

Hoeveel medewerkers vertrekken er uit eigen beweging? Een hoog verloop kan een indicator zijn van een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Omgekeerd kan een laag verloop erop wijzen dat er veel ontwikkelingskansen zijn. Kijk ook naar het vroegtijdig personeelsverloop, namelijk het aantal nieuwe medewerkers die het bedrijf verlaten binnen het jaar. Dit kan iets zeggen over de werksfeer of over verkeerde verwachtingen die nieuwkomers hebben over hun functie.

2. Promotietijd

Hoelang duurt het gemiddeld voordat medewerkers promotie maken? Denk hierbij zowel aan horizontale als verticale groei. Door te zorgen voor voldoende groeikansen, verklein je het risico op verloop.

3. Verzuim

Hoe vaak melden medewerkers zich ziek en hoe lang zijn ze gemiddeld afwezig? Een hoog verzuim kan wijzen op een te hoge werkdruk. Signaleer je een verhoogd verzuimpercentage? Ga dan in dialoog met de teams om de verdeling van het werk te herbekijken.

4. Wervingskosten

Hoeveel tijd besteden HR-medewerkers aan werving? Wat zijn de kosten om vacatures te plaatsen en onder de aandacht te brengen? Met deze gegevens kan je het aanwervingsproces optimaliseren. Lage wervingskosten kunnen ook wijzen op een aantrekkelijk imago als werkgever, waardoor je minder moeite moet doen om goede kandidaten aan te trekken.

5. Aantal overuren

De meeste medewerkers vinden het niet erg om af en toe een paar uur te moeten overwerken. Loopt het aantal uren overwerk op? Dan zijn er waarschijnlijk te weinig medewerkers voor de hoeveelheid werk. Dit kan leiden tot meer verzuim door de verhoogde werkdruk.

Een verhoogd aantal overuren bij een bepaalde medewerker of team kan er ook op wijzen dat het werk beter georganiseerd moet worden, bijvoorbeeld door taken en processen te automatiseren of door nieuwe mensen aan te nemen.

6. Medewerkerstevredenheid

Hoe tevreden zijn de medewerkers en hoe betrokken zijn ze bij het bedrijf? Mensen die trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken, zijn doorgaans gemotiveerder en productiever. Dat levert uiteindelijk meer tevreden klanten op. De medewerkerstevredenheid kan je meten aan de hand van een enquête. Doe dit bij voorkeur anoniem, zodat de deelnemers zich vrij voelen om eerlijk te antwoorden.

Inspelen op problemen en kansen

HR-professionals die een zicht hebben op deze HR-metrics hebben een beter beeld van hoe de organisatie functioneert en kunnen tijdig inspelen op problemen of kansen. Het verzamelen en up-to-date houden van deze gegevens vergt echter veel tijd. Daarom kan je gebruik maken van software om de data bij elkaar te sprokkelen en de nodige verbanden te leggen. Zo kan je er waardevolle inzichten uit halen, die op hun beurt helpen om de organisatie verder te doen groeien.

Ben je op zoek naar bijkomende tips voor een gemotiveerd en gelukkig team? Neem dan een kijkje naar onze HR trends 2024.

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur