event
Inspiration Day - Focus is het nieuwe goud
Antwerpen
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Data zijn goud, ook in de HR-sector. Door HR-data te verzamelen en te analyseren, kunnen HR-professionals de efficiëntie in de organisatie verbeteren. Zo wordt het bedrijf wendbaarder voor de toekomst. We zetten de belangrijkste HR-metrics op een rijtje.
Het doel van HR-metrics (ook HR-kengetallen genoemd) is het verzamelen en rapporteren van historische data. Die kan je vervolgens gebruiken om verbanden te leggen tussen bepaalde HR-inspanningen en hun impact op de prestaties van de werknemers en het succes van de organisatie. Dit wordt HR-analytics genoemd. Tonen de data bijvoorbeeld aan dat de klantentevredenheid daalt naarmate het verloop stijgt? Dan weet je dat je meer moet inzetten op retentie en het creëren van een aangename werkomgeving, zodat medewerkers minder snel kiezen om het bedrijf te verlaten.
Hoeveel medewerkers vertrekken er uit eigen beweging? Een hoog verloop kan een indicator zijn van een gebrek aan doorgroeimogelijkheden. Omgekeerd kan een laag verloop erop wijzen dat er veel ontwikkelingskansen zijn. Kijk ook naar het vroegtijdig personeelsverloop, namelijk het aantal nieuwe medewerkers die het bedrijf verlaten binnen het jaar. Dit kan iets zeggen over de werksfeer of over verkeerde verwachtingen die nieuwkomers hebben over hun functie.
Hoelang duurt het gemiddeld voordat medewerkers promotie maken? Denk hierbij zowel aan horizontale als verticale groei. Door te zorgen voor voldoende groeikansen, verklein je het risico op verloop.
Hoe vaak melden medewerkers zich ziek en hoe lang zijn ze gemiddeld afwezig? Een hoog verzuim kan wijzen op een te hoge werkdruk. Signaleer je een verhoogd verzuimpercentage? Ga dan in dialoog met de teams om de verdeling van het werk te herbekijken.
Hoeveel tijd besteden HR-medewerkers aan werving? Wat zijn de kosten om vacatures te plaatsen en onder de aandacht te brengen? Met deze gegevens kan je het aanwervingsproces optimaliseren. Lage wervingskosten kunnen ook wijzen op een aantrekkelijk imago als werkgever, waardoor je minder moeite moet doen om goede kandidaten aan te trekken.
De meeste medewerkers vinden het niet erg om af en toe een paar uur te moeten overwerken. Loopt het aantal uren overwerk op? Dan zijn er waarschijnlijk te weinig medewerkers voor de hoeveelheid werk. Dit kan leiden tot meer verzuim door de verhoogde werkdruk.
Een verhoogd aantal overuren bij een bepaalde medewerker of team kan er ook op wijzen dat het werk beter georganiseerd moet worden, bijvoorbeeld door taken en processen te automatiseren of door nieuwe mensen aan te nemen.
Hoe tevreden zijn de medewerkers en hoe betrokken zijn ze bij het bedrijf? Mensen die trots zijn op de organisatie waarvoor ze werken, zijn doorgaans gemotiveerder en productiever. Dat levert uiteindelijk meer tevreden klanten op. De medewerkerstevredenheid kan je meten aan de hand van een enquête. Doe dit bij voorkeur anoniem, zodat de deelnemers zich vrij voelen om eerlijk te antwoorden.
HR-professionals die een zicht hebben op deze HR-metrics hebben een beter beeld van hoe de organisatie functioneert en kunnen tijdig inspelen op problemen of kansen. Het verzamelen en up-to-date houden van deze gegevens vergt echter veel tijd. Daarom kan je gebruik maken van software om de data bij elkaar te sprokkelen en de nodige verbanden te leggen. Zo kan je er waardevolle inzichten uit halen, die op hun beurt helpen om de organisatie verder te doen groeien.
Ben je op zoek naar bijkomende tips voor een gemotiveerd en gelukkig team? Neem dan een kijkje naar onze HR trends 2024.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Personeelsbeleid
Komaf maken met leeftijdsclichés? 3 tips van dé expert in multigenerationeel samenwerken
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Joris Philips (VDAB) over generatiedenken: “Er zijn relevantere breuklijnen om je beleid op te bouwen”
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
Onderzoek bewijst het: leeftijdsclichés nog springlevend, maar achterhaald
2 min. leestijd
Personeelsbeleid
HR-checklist: klaar voor 2025 in 6 stappen
3 min. leestijd
event
Antwerpen
event
event
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.