Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Hoe ga je als bedrijf om met de coronacrisis?

Bedrijfsleiders zijn het doorgaans gewend om kleine en grote uitdagingen binnen hun organisatie het hoofd te bieden. Misschien doorworstelde je de financiële recessie in 2008 of werd je al met verschillende kwesties geconfronteerd. Toch is de coronacrisis nog een ander paar mouwen.

Bright Plus

2 min. leestijd

Hoe gaat Bright Plus om met deze moeilijke en onvoorziene situatie? We vroegen het aan Algemeen Directeur Linda Cappelle. Zij geeft enkele tips voor bedrijven in deze woelige tijden.

Durf beslissingen nemen

We zijn plots in een nieuwe wereld terechtgekomen. De meeste bedrijven moesten hun werking op een paar dagen tijd grondig herzien en direct met een plan van aanpak op de proppen komen. Je moet dan snel beslissingen durven nemen, want je medewerkers verwachten duidelijkheid. Uiteraard komt de gezondheid van je werknemers en klanten op de eerste plaats. Bij Bright Plus gingen we van de ene op de andere dag van zestien vestigingen naar een honderdtal thuiswerkkantoren. Ook al was de situatie in het begin niet erg helder, we hebben die knoop toch meteen doorgehakt.

Je moet dan snel beslissingen durven nemen, want je medewerkers verwachten duidelijkheid. 

Wees open en eerlijk

Benadruk dat je hier samen door moet: you’re in this together! Stel je daarom transparant op naar je medewerkers en geef hun de ruimte om vragen te stellen. Het is belangrijk om open te staan voor de bezorgdheden van je werknemers. En soms moet je durven toegeven dat je het antwoord niet meteen hebt, maar dat je alles op alles zet om zo snel mogelijk informatie te geven.

Blijf communiceren

Hou contact met je hele team. Zo werk je niet alleen aan de groepssfeer, maar kun je elkaar ook motiveren. Bovendien merk je het sneller als iemand zich wat minder voelt, als de planning spaak loopt of als er interne spanningen zijn. We zijn steeds bereikbaar via verschillende kanalen zoals Skype for Business, versturen wekelijks nieuwsbrieven met leuke tips, success stories, opportuniteiten voor e-learning en gebruiken onder andere WhatsApp om ook eens een informeel babbeltje te slaan.

Geef vertrouwen aan je werknemers

Voor alle duidelijkheid: communicatiekanalen mogen geen controlemiddel worden. Wederzijds vertrouwen is erg belangrijk. Werknemers hebben nu het gevoel dat ze constant bereikbaar moeten zijn en méér moeten werken om zich te bewijzen. Stel je medewerkers gerust dat het juist goed is om je laptop even aan de kant te leggen en een frisse neus te halen. Bij Bright Plus stimuleren we ons team om voldoende vrije tijd te nemen en geven we bijvoorbeeld leuke sporttips of activiteiten die ze met hun kinderen kunnen doen.

Vergeet je klanten niet

Tot slot verwachten klanten evengoed een open communicatie. Breng hen persoonlijk op de hoogte van de maatregelen en beslissingen die je neemt. Wij zijn alvast druk bezig om onze klanten en kandidaten te helpen met administratieve zaken en we geven tips and tricks rond thuiswerk, bedrijfscommunicatie, sport en mentaal welzijn. Een gezonde geest en een gezond lichaam zijn nu nóg belangrijker dan ooit, en die boodschap willen we zowel intern als extern uitdragen!