Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Kandidaten willen meer dan enkel een sterk loon

De loonkosten in België blijven sterk stijgen. Toch blijft loon een belangrijke factor voor kandidaten om voor een bepaalde job en werkgever te kiezen. Bedrijven weten dit en zetten een hoog loon of bedrijfswagen nog steeds vaak in als wapen in de war for talent.

Bright Plus

2 min. leestijd

Toch is loon maar een bepaald aspect van het hele plaatje. Klopt, een loon moet eerlijk en marktconform zijn. Maar kandidaten hebben tegenwoordig meer niet-financiële wensen wat hun job betreft en kijken meer en meer naar wat een organisatie buiten de bedrijfsmuren doet. Een duidelijke missie, transparantie, voldoende ondersteuning: sollicitanten vinden dit belangrijk wanneer ze naar een nieuwe werkgever zoeken.

Zet jouw waarden en bedrijfscultuur dus in de verf wanneer je op zoek gaat naar nieuwe medewerkers. Zorg ervoor dat je een goed idee hebt van waar je als werkgever voor staat en wees authentiek. Betrek ook jouw medewerkers bij het uitdragen van werkgeversmerk. Als zij echt gelukkig zijn op het werk stralen ze jouw bedrijfscultuur automatisch uit. Ze trekken zo heel wat nieuwe werknemers aan want niemand is geloofwaardiger dan de mensen die nu al voor jou werken.

Als je medewerkers echt gelukkig zijn op het werk stralen ze jouw bedrijfscultuur automatisch uit. 

Thuiswerk wordt steeds belangrijker

Wat in 2020 begon als pure noodzaak is inmiddels uitgegroeid tot een bepalende factor voor veel kandidaten: de mogelijkheid om thuis te werken. Intussen hebben mensen de smaak van thuiswerk goed te pakken en staat dit, samen met flexibele werkuren, hoog op het wensenlijstje van veel kandidaten. Uit ervaring adviseren we om een thuiswerkbeleid op te stellen op maat van jouw medewerkers. Voor nieuwe collega’s bijvoorbeeld, zowel schoolverlaters als meer ervaren medewerkers, is het aangeraden de opstart indien mogelijk op kantoor te laten verlopen. Fysiek samenwerken met de leidinggevende of coach vergemakkelijkt immers de opleiding en begeleiding. 

Als werkgever kun jij het verschil maken met een concreet uitgewerkt telewerkbeleid en door dit duidelijk mee te geven in de jobomschrijving. Wanneer een kandidaat tijdens een sollicitatiegesprek vraagt naar het aantal toegelaten thuiswerkdagen kan je daar best een duidelijk antwoord voor klaar hebben. Ook de manier waarop je werknemers ondersteunt wanneer ze thuis werken, is een vraag die meer aan bod zal komen.

Hoe kan je talent aantrekken anno 2022? Download gratis onze nieuwe publicatie over de nieuwste HR trends boordevol tips & tricks.

Transparantie als quality check

Weinig bedrijven vermelden het loon of het aantal thuiswerkdagen in hun vacatures. Begrijpelijk, ze willen niet vastgepind worden op een gemaakte belofte. Maar transparantie hoeft niet pas te beginnen wanneer iemand wordt aangenomen. Integendeel, het is een goed idee om de openheid van je bedrijf ook al duidelijk te maken bij het uitplaatsen van jouw vacatures. Kandidaten appreciëren deze transparantie: de kans dat werkzoekenden solliciteren is maar liefst 68% groter als het salaris wordt meegegeven in de vacature[1].  

Maar misschien nog interessanter: de instroom van kandidaten is vaak ook kwalitatiever wanneer loon en/of voordelen vermeld worden. Vaak is het op basis van een functietitel erg moeilijk om te bepalen wat nu net de ervaring en verantwoordelijkheden zijn die gepaard gaan met de job. Het loon meegeven bij de vacature schept extra duidelijkheid. Door je transparantie maak je meer kans op een aanbod aan kandidaten die het beste passen bij de vacature, het loonpakket dat je te bieden hebt én bij jouw bedrijfscultuur. 

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Neem dan een kijkje tussen onze diensten. Of heb je graag een zicht op de recente lonen? Download dan gratis onze salariswijzer.