Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Wat met de bedrijfswagen na corona?

De afgelopen jaren kwam de bedrijfswagen geregeld negatief in het nieuws en de overheid nam heel wat maatregelen waardoor de bedrijfswagen de komende jaren een stuk duurder zal worden. Toch vertaalt zich dit nog niet in een mentaliteitswijziging ten opzichte van dit extralegaal voordeel.

Bright Plus

2 min. leestijd

Sterker nog, binnen de supportniche zien we dat het aantal medewerkers met een bedrijfswagen opnieuw is gestegen. In 2016 reed 15% met een bedrijfswagen, in 2019 bedroeg dit 27% en dit jaar is dit opnieuw gestegen tot zelfs 30%. Voor bijna één op de drie medewerkers binnen de supportniche maakt een bedrijfswagen deel uit van het loonpakket.

Deze stijging gaat ten koste van andere voordelen in het kader van mobiliteit. Zo kenden de kilometervergoeding voor de eigen wagen en de terugbetaling van het openbaar vervoer een terugval. Het aantal medewerkers met een fietsvergoeding is dan weer licht gestegen tot 9%.

Bedrijfswagen wordt alsmaar duurder

In 2020 veranderde er aardig wat voor bedrijfswagens. Het gevolg: bedrijven die hun huidige wagens willen behouden, zullen meer moeten betalen. Want de bedrijfswagen wordt alleen maar duurder, ook het privégebruik ervan [1].

Toch moet de bedrijfswagen ook sinds corona niet inboeten aan populariteit. De bedrijfswagen zal ook na corona een belangrijke manier van verlonen blijven in heel wat bedrijven. Dat blijkt uit het loononderzoek van hr-dienstengroep Acerta, KU Leuven en HR Square [2].

Al zal er wel wat veranderen dankzij het nieuwe regeerakkoord. Auto’s zullen in de komende vijf jaar steeds groener worden, want alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 emissievrij zijn. Ook wil de regering ervoor zorgen dat het mobiliteitsbudget aan populariteit wint, een belangrijke stap naar een groenere mobiliteit.

Toch botst het systeem op heel wat praktische problemen. Dat elke medewerker voor zichzelf de beste oplossing kan kiezen, maakt de hele opvolging ervan vrij complex. De mogelijkheden zijn daarnaast onvoldoende gekend. Wat velen bijvoorbeeld nog niet weten, is dat je met het mobiliteitsbudget ook je interest op je hypothecaire lening of je huur kan betalen indien je minder dan 10km van je werk woont. Ook wanneer je 60% thuis werkt, kan je je budget gebruiken voor de financiering van huisvestingskosten [3].

Naar meer duurzame alternatieven

De overheid wil er met het nieuwe regeerakkoord voor zorgen dat ook werknemers die geen aanspraak maken op een bedrijfswagen een mobiliteitsbudget toegekend kunnen krijgen door hun werkgever. Op die manier worden duurzame vervoersmiddelen zoals het openbaar vervoer of de fiets gestimuleerd (4).

Want niet alleen is dit beter voor het milieu, medewerkers bewegen op deze manier ook aanzienlijk meer, wat hun gezondheid en focus dan weer ten goede komt. Voor vele medewerkers is fietsen namelijk ook een manier om hun hoofd leeg te maken en vol energie aan hun dag te starten.

Daarnaast is het ook erg praktisch. De fietsinfrastructuur en -cultuur verbetert steeds in ons land en er wordt sterk geïnvesteerd in vellige fietsroutes. Met de fiets kun je daarnaast parkeren voor de deur, terwijl dit met de auto vaak een hele uitdaging kan zijn. Daarnaast heb je met fietsen je reistijd zelf in de hand omdat je niet in de file staat. Zo ervaar je minder stress.

Ben je benieuwd naar de andere verloningstrends voor ondersteunende medewerkers? Download dan gratis onze gloednieuwe salariswijzer en ontdek de gangbare lonen.

 

[1] SD Worx (2020). Bedrijfswagen kiezen in 2020 en verder: waar moet je als werkgever op letten? Geraadpleegd via https://www.sdworx.be/nl-be/blog/verlonen/bedrijfswagen-kiezen-waar-als-werkgever-op-letten (geopend op 16/02/2021)

[2] Acerta (2020). Loononderzoek Acerta, KU Leuven en HR Square. Geraadpleegd via https://www.acerta.be/nl/over-acerta/in-de-pers/meer-dan-helft-van-ondernemingen-blijft-ook-na-corona-fan-van-bedrijfswagen (Geopend op 16/02/2021)

[3] ZigZagHR (2021) Thuiswerk na corona kan mobiliteitsbudget duw geven. Geraadpleegd via https://zigzaghr.be/thuiswerk-na-corona-kan-mobiliteitsbudget-duw-geven/ (Geopend op 29/04/2021)

[4] Verslag van de formateurs – Alexander De Croo & Paul Magnette – 30/09/2020