Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Gen Z aantrekken in jouw bedrijf: 7 tips

Gen Z, de groep mensen geboren tussen 1995 en 2010, begint stilaan de arbeidsmarkt te betreden. Volgens studies zal 27% van de wereldwijde beroepsbevolking tegen 2025 bestaan uit Gen Z’ers. Hoe trek je deze generatie aan als werkgever? Wij geven 7 tips.

Josefien De Bock

3 min. leestijd

Het grootste verschil tussen Gen Z en de vorige generaties is dat zij de eerste generatie zijn die volledig in het digitale tijdperk is opgegroeid. Smartphones, social media en virtual reality hebben geen geheimen voor hen. Gen Z’ers hebben eigen overtuigingen en waarden, waardoor bedrijven hen op een andere manier moeten aantrekken en behouden.

1. Gebruik social media

Gen Z is dé digitale generatie en besteedt een groot deel van de dag online. Instagram, Snapchat en TikTok zijn de populairste socialmediakanalen, dus maak daar zeker gebruik van om vacatures te verspreiden. Moedig je huidige werknemers aan om de vacatures te delen op hun eigen kanalen. Zorg ook voor een aantrekkelijke employer branding op social media. Een sterk werkgeversmerk online is een troef om Gen Z te overtuigen om bij jouw bedrijf te solliciteren.

2. Pas je vacatures aan

Wees realistisch in je vacatures. Iemand die recht van de schoolbanken komt of net een (korte) eerste job achter de rug heeft, beschikt nog niet over veel ervaring. Als je één tot drie jaar ervaring vraagt, schrik je misschien goeie kandidaten af. Kijk dus kritisch naar je vacatures voor startersfuncties. Competenties en skills zijn één iets, maar motivatie en attitude zijn minstens even belangrijk.

Zorg dat je vacatureteksten to-the-point zijn. Jongeren ‘scannen’ teksten en bepalen in enkele seconden of een boodschap relevant is voor hen. Vermijd als het kan containerbegrippen en buzzwords: Gen Z prikt daar snel doorheen.

3. Focus op ontwikkeling en groei

Gen Z hecht veel belang aan ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden. Een bedrijf dat kansen biedt om bij te leren en een ‘growth mindset’ stimuleert, heeft een streepje voor. Wil je jong talent aantrekken? Communiceer duidelijk over de carrièrepaden, opleidingsmogelijkheden en cursussen die ze kunnen volgen in jouw bedrijf.

4. Bied flexibiliteit

Gen Z’ers dragen een goede werk-privé balans hoog in het vaandel. Hybride werken is voor hen de standaard, en ze verwachten (gedeeltelijk) thuis te kunnen werken met de juiste ondersteuning. Ze willen ook graag hun eigen werktijden kiezen. Geef in jouw vacatures en op de online kanalen duidelijk aan hoe jouw bedrijf flexibel werken mogelijk maakt.

5. Communiceer over je waarden

Gen Z werkt graag voor een bedrijf dat dezelfde waarden en principes heeft als zijzelf. Een job met betekenis is voor hen heel belangrijk: ze willen het gevoel hebben dat ze door hun werk een verschil kunnen maken. Hecht jouw bedrijf veel belang aan duurzaamheid? Laat dit dan duidelijk zien in je vacatures en op social media. Het klimaat ligt de jonge generatie nauw aan het hart en als ze voelen dat er een culturele fit is, zullen ze je bedrijf zien als een interessante werkgever.

6. Toon diversiteit

Voor Gen Z is diversiteit en inclusie op het werk een vanzelfsprekendheid. Ze geloven in gelijke kansen voor iedereen, ongeacht achtergrond, geslacht, ras, geloofsovertuiging… Als gevolg zullen ze sneller solliciteren bij bedrijven die inzetten op diversiteit, inclusie en belonging.

7. Stimuleer mentaal welzijn

Zeker sinds de pandemie wordt mentale gezondheid alsmaar belangrijker in het dagelijks leven en op de werkvloer. Gen Z’ers zijn veel meer dan de vorige generaties bezig met de impact van stress en het belang van een goed werk-privé evenwicht. Ze voelen zich aangetrokken tot een bedrijfscultuur waar mentaal welzijn hoog op de prioriteitenlijst staat. En als ze zich veilig en gewaardeerd voelen op de werkvloer, zullen ze ook langer in jouw bedrijf aan de slag blijven.

Heb jij nood aan talent om jouw team te versterken? Neem vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder.

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur