Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Employer branding: Maak werk van je merk!

Employer branding is niet zomaar een vluchtig modeverschijnsel. In een tijdperk waar het aantrekken van het juiste talent en het behoud ervan wordt gezien als een cruciaal aspect voor zakelijk succes, heeft onderzoek aangetoond dat de juiste merkpositionering van een werkgever echt kan helpen.

Bright Plus

1 min. leestijd

Een merk staat symbool voor een boodschap

Een merk belicht twee aspecten - vooreerst de echte voordelen zoals huidverzorging of veiligheid. Het tweede aspect is het imago dat het product draagt en die wordt overgedragen aan haar gebruikers zoals bijvoorbeeld  jeugdigheid, vernieuwing, stijl. In dit opzicht heeft employer branding vergelijkbare interne en externe aspecten als corporate branding. De interne factoren zijn de cultuur, de HR-praktijken en de totale werkbeleving die een huidige werknemer heeft. De externe factoren zijn hoe een potentiële werknemer de organisatie percipieert.

Van het allergrootste belang is de samenhang tussen de interne en de externe beleving

Een immer inkrimpende actieve bevolking, de economische recessie en een nieuwe generatie die de werkrelatie bekijkt vanuit een ‘ander’ psychologisch contract: talent aantrekken maar ook binden en boeien is de boodschap! Als wat de organisatie belooft aan de externe wereld niet in overeenstemming is met wat er gebeurt in de organisatie, kan er een conflict ontstaan bij de nieuwe medewerkers die hun verwachtingen en beloftes niet zien ingevuld. Terwijl de huidige werknemers aan de andere kant zich kunnen bedrogen voelen door het effectieve beleid.

Wat krijgen uw medewerkers in ruil voor hun tijd, inspanning en betrokkenheid?

Bij het ontwikkelen en beheren van een employer brand is de ontwikkeling van een "Employee Value Proposition“ (EVP) cruciaal. Een EVP spreekt over de directe en indirecte voordelen van het werken voor het merk in de zin van het werk zelf, de werkomgeving en de kenmerken en waarden van de organisatie. Door een goed doordachte en duidelijke Employee Value Proposition zijn medewerkers tevreden en wordt het potentieel van medewerkers benut. Medewerkers zullen graag voor de organisatie werken en dat ook op anderen overbrengen. De organisatie is een aantrekkelijke werkgever en heeft een positief imago op de arbeidsmarkt, vacatures worden makkelijker ingevuld en talent wil graag voor de organisatie werken.

Het moge duidelijk zijn, investeringen in employer branding betalen zich terug, dus .. maak werk van je merk!