Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Top 10 kwaliteiten van een goede interviewer

Als HR-professional neem je zeker regelmatig deze rol van interviewer op. Maar welke kwaliteiten zijn nu echt van belang om de juiste match te gaan bepalen? Welke top 10 kwaliteiten maken je tot een goede interviewer? We lijsten ze graag voor je op.

Bright Plus

2 min. leestijd

1. Weet naar wie je op zoek bent

Iedere selectieprocedure start bij een duidelijke formulering van de functie-eisen, de rol van de werknemer en zijn belangrijkste taken: wat moet de kandidaat kunnen (diploma, jaren ervaring, expertise, …) en hoe moet hij het uitvoeren (teamspeler, communicatievaardigheden…)?

2. Structureer je gesprek

Houd de controle over de wending van het gesprek. Vermijd chaos of niet te stuiten monologen. Deel vooraf je vragen in thema’s in en houd je aan deze agenda. Bv. scholing en studies, arbeidsverleden, technische vaardigheden, persoonlijke kwaliteiten. Dit maakt het nadien ook makkelijker om bepaalde kandidaten met elkaar te gaan vergelijken. 

3. Wees empathisch

Respecteer iedere sollicitant en geef hem het gevoel een échte persoon te zijn. Begroet hem vriendelijk en gebruik zijn naam. Stel hem op zijn gemak mocht hij geïntimideerd zijn door het gesprek. Want alleen zo kan je de echte kwaliteiten van de kandidaat goed inschatten. 

4. Luister actief en stel vragen

Gebruik de verschillende soorten vragen om in te spelen op wat de sollicitant vertelt. Luister echt, vat zijn/haar antwoorden geregeld samen en ga dieper in op de antwoorden indien ze niet voldoende duidelijk zijn. Zo krijg je een precies beeld van wat hij denkt, hoe hij zou reageren, etc. Geef steeds de voorkeur aan open vragen. 

5. Neem het gesprek niet over

Goede interviewers spreken maximaal 10% van de tijd. Geef valoriserende informatie over het bedrijf en de job, maar beperk je verder tot herformuleringen en vragen om het gesprek te structureren.

6. Las regelmatig een stilte in

Een stilte in een gesprek kan extra informatie opleveren. De korte rustpauze geeft je sollicitant de kans om na te denken over zijn antwoord, wat vaak betekent dat hij extra aanvulling zal geven.

7. Maak notities

Vertrouw niet op je geheugen als je meerdere gesprekken leidt. Houd voor iedere kandidaat de belangrijkste elementen bij die voor jou als maatstaf zullen dienen bij de finale beoordeling.
 

8. Blijf neutraal en oordeel

Of je nu een positieve dan wel negatieve indruk van de kandidaat krijgt, blijf steeds neutraal want door te snel een oordeel te vellen, zal je selectief naar zijn antwoorden luisteren en een stuk informatie missen.

9. Leg het verdere verloop van de selectieprocedure uit

Ook het einde van het gesprek is belangrijk. Kandidaten hechten veel belang aan een transparent en duidelijk sollicitatieproces. Vertel daarom welke de vervolgstappen in de selectieprocedure zijn, nog voor de kandidaat ernaar vraagt.

10. Sluit de procedure professioneel af

Rond de sollicitatieprocedure af door iedere sollicitant persoonlijk te contacteren, feedback te geven en te vermelden waarom hij wel of niet in aanmerking komt voor de functie.

Heb je zelf nog twijfels, of doe je graag beroep op de expertise van een rekruteringskantoor om de juiste kandidaat te selecteren? Neem dan eens een kijkje tussen de op-maat diensten van Bright Plus.