Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Waarom feedback een essentieel deel is van je sollicitatieproces

Feedback is breakfast for champions. Dat is een gekende quote van topsportcoach Paul Van Den Bosch en die klopt als een bus. Ook als het op jouw sollicitatieproces aankomt. Niet alleen feedback geven, maar ook vragen is cruciaal voor een vlotte en aangename selectieprocedure en wel om deze redenen.

Bright Plus

3 min. leestijd

Waarom feedback geven?

Geen of amper feedback ontvangen tijdens of na een sollicitatie blijft een van de grootste frustraties van sollicitanten. Nog te weinig bedrijven nemen de tijd om terug te koppelen naar iedere kandidaat. Nochtans is feedback geven niet alleen belangrijk voor de sollicitanten zelf, maar ook voor jouw organisatie. Dit zijn de voornaamste voordelen als je van constructieve feedback een gewoonte maakt:

1: Je bouwt een sterke talentenpool op

Dat je op dit moment maar één kandidaat kan aanwerven, betekent niet dat je op termijn niet meer talenten zoekt. Door kandidaten die het niet haalden uitgebreide feedback te geven en zo die contacten warm te houden, leg je een talentenpool aan met kandidaten die in de toekomst alleen maar getalenteerder én gemotiveerder zullen zijn.

2: Je versterkt je employer brand

De tijd nemen om elke sollicitant feedback te geven is een kwestie van respect voor je kandidaten. Wanneer je hen met respect behandelt, zullen zij dat ook doen voor jou. Want de kans bestaat natuurlijk dat mogelijke kandidaten praten met elkaar en ervaringen uitwisselen. Daarnaast kan ook elke sollicitant je online een review geven. Hoe beter de ervaring van sollicitanten, hoe beter zij je als organisatie zullen beoordelen, zelfs als ze de job niet te pakken hebben.

Hanteer hierbij een persoonlijke aanpak en vermijd standaard mailtjes. Hoe je kandidaten behandelt, maakt immers een groot verschil, zeker in tijden van sociale media. Sites zoals Glassdoor, die reviews verzamelen over organisaties, zijn niet voor niets aan een opmars bezig. Op zulke sites word je niet alleen als werkgever onder de loep genomen. Ook jouw sollicitatieproces wordt geëvalueerd. Bezorg je kandidaten nooit of vage feedback? Dan kan het zijn dat dit ter sprake komt en dat ook andere potentiële talenten dit te lezen krijgen en vervolgens afhaken. 

3: Openheid en transparantie zijn belangrijk

Wees tot slot ook open en transparant, doorheen het hele sollicitatieproces. Kandidaten verkiezen duidelijkheid en ze weten graag waar ze aan toe zijn. Enerzijds over de verwachtingen voor de job, over de selectieprocedure tot zelfs over het team en de technologieën waarmee ze gaan werken. Wees dus steeds concreet, transparant maar ook relevant.

Hoe feedback geven?

Feedback geven is heel belangrijk, maar ook de manier waarop maakt een groot verschil. Aan vage standaardzinnen heeft tenslotte niemand wat. Bereid je feedback daarom steeds voor en zorg ervoor dat de kandidaten er iets uit kunnen leren. Het doel is om hen te helpen om hun gesprekstechnieken te verbeteren en beter te worden in het solliciteren, of dat nu bij jou of in een andere organisatie is.

De feedback die je geeft moet dus werkpunten uitlichten waar een kandidaat concreet mee aan de slag kan. Formuleer duidelijke en eerlijke antwoorden en advies.

Vergeet tot slot ook niet om positieve feedback mee te delen. De kandidaat mag dan de job niet hebben, maar je hebt in ieder geval ook heel wat positiefs in hem of haar gezien. Zoek naar een evenwicht tussen sterke punten en werkpunten.

Waarom feedback vragen?

Feedback geven aan kandidaten is essentieel, maar ook in de andere richting biedt constructieve kritiek een meerwaarde. Door feedback te vragen over de ervaring van de kandidaten krijg je een beter zicht op je eigen sollicitatieproces. Dat kan nuttige inzichten opleveren en helpt je om de procedure nog beter te laten verlopen.

Werkt jouw sollicitatieformulier te traag? Was het eindeloos wachten op feedback? Of hadden ze zich gedurende het proces toch graag een beter beeld gevormd van waar jij als organisatie voor staat? Het zijn allemaal nuttige inzichten die jou kunnen helpen om het juiste talent aan te trekken en aan je organisatie te binden.

Bovendien geef je teleurgestelde kandidaten op deze manier al de ruimte om hun gevoelens te uiten. Dat zorgt ervoor dat ze met een beter gevoel naar huis gaan en geen negatieve gevoelens meer koesteren die ze daarna kunnen verspreiden.

Op zoek naar expertise die je kan begeleiden bij elke stap van dit proces? Bezorg ons jouw vacature en wij helpen jou in je zoektocht naar talent.