event
Opiniestuk Assistant Day: waarom ik gisteren een dag in quarantaine zat

Gisteren was het woensdag, een doordeweekse werkdag. Zo’n dag die voor mij de laatste tijd begint met het kiezen van een comfortabele thuiswerk-outfit rond half acht in de ochtend en eindigt met de laatste nieuwtjes op het laatavondjournaal.
Tussen die twee door heb ik meestal een goedgevulde agenda afgewerkt: Teamsvergaderingen met klanten, strategische meetings, overleg met het team, een online budgetplanning met onze financieel directeur, inchecken bij onze kantoren en soms al eens een virtuele koffieklets met de collega’s.
Maar gisteren liep het dus niet. Want gisteren was Ayda er niet. Het zit zo: Ayda is mijn Personal Assistant en transformeert het laatste jaar mijn virtuele werkvloer elke dag weer tot een geoliede machine waarbij een olijfperserij in het niets verbleekt. Zonder Ayda moet ik er niet eens aan willen beginnen… Dat heb ik gisteren dus ook niet geprobeerd. Ik moet bekennen: ik kan niet zonder haar.
Ayda verdient de Nobelprijs voor Astrofysica voor het ombuigen van deadlines, het versnellen van de tijd en het creëren van een parallel universum waarin veel meer gebeurt dan wetenschappelijk mogelijk is in één dag. Dat gegoochel met de wetten van de natuur combineert ze bovendien met het probleemoplossend vermogen van een Zwitsers zakmes. En dan bedoel ik het topmodel met 83 functies. Je begrijpt dus wel dat een dag werken zonder Ayda een bluts in mijn zelfvertrouwen zou slaan. Eentje die ik niet meteen krijg uitgedeukt met de hulp van Siri of Alexa.
Om maar te zeggen: nee, Assistant Day is geen overbodige feestdag geworden. Het is maar het minste wat we kunnen doen om die pure magie in de kijker te zetten en te tonen hoe belangrijk ondersteunende medewerkers eigenlijk wel zijn. Zoveel talent, draagkracht, vaardig- en gevoeligheid verdient meer dan een bos bloemen, dacht ik zo. Misschien moeten we als bedrijfsleiders, managers en captains of industry beginnen met erkenning? Je kent het wel: dat besef dat jouw eigen succes het gevolg is van een kettingreactie waarvan jij als CEO maar één schakel bent. Ook wel het besef dat je het wel aardig doet op de carrièreladder, maar dat jij als kapitein wel een fulltime duw-in-de-rug-met-wind-in-de-zeilen krijgt van je eerste matroos die je steeds weer brengt waar je moet zijn: op je bestemming.
Daarom verdient Ayda vandaag een plekje in de spotlight in het kader van onze #ikkanietzonder-actie. Zo wil ik mijn schouders zetten onder de opwaardering van haar mooie functie. En weet je wat? Ik geef jou graag de kans om hetzelfde te doen! Mogen wij bij Bright Plus jouw medewerk(st)er, jouw rechterhand, jouw professionele rots(en) in de branding in de loop van de komende weken in de kijker zetten met een leuke post op onze sociale mediakanalen? Het wordt een gezamenlijke actie want we vragen ook andere managers om hetzelfde te doen.
Dat is alles. Een eenvoudige post, een kleine geste, maar een sterk signaal om België en de rest van de wereld te overtuigen van een belangrijke boodschap; dat het werk van ondersteunende medewerkers goud waard is. Want geef toe, we kunnen echt niet zonder.
Bedankt Ayda, voor al die werkdagen waarop de golven ineens heel hoog werden en jij de manier vond om erdoor te varen. Vanavond doe ik boodschappen en maak ik een lekkere maaltijd klaar voor het gezin. Dat zal wel lukken, maar morgen kan ik je weer bellen voor opnieuw een portie magie, toch?
Hartelijke groet,
Linda

Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Interessante artikels over dit thema

Bedrijfscultuur
Een zorgeloze vakantie voor je medewerkers: 7 tips
3 min. leestijd

Bedrijfscultuur
Het belang van ESG in moderne organisaties
3 min. leestijd

Employer brand
Tips van een Great Place To Work voor een ijzersterk employer brand
3 min. leestijd

Bedrijfscultuur
Hoe zal AI de arbeidsmarkt veranderen?
3 min. leestijd
Events en trainingen op de agenda
event