Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Hoe zal AI de arbeidsmarkt veranderen?

De technologie evolueert razendsnel en artificiële intelligentie (AI) en automatisering hebben een grote impact op de arbeidsmarkt. De vrees dat AI zal leiden tot jobverlies doordat het bepaalde taken vereenvoudigt of overneemt, is volgens experts onterecht. Zij menen dat dit net nieuwe jobs creëert en leidt tot kwaliteitsvoller werk.

Josefien De Bock

3 min. leestijd

Hoe zal AI de arbeidsmarkt veranderen, welke skills worden belangrijker en waarop moeten werkgevers letten tijdens het wervingsproces?

Artificiële intelligentie is geen science fiction meer: we leven in een tijdperk waarin we er nauw mee moeten samenwerken. AI heeft veel potentieel: het kan routinejobs vervangen door geautomatiseerde systemen. Zo gebruiken veel bedrijven vandaag technologie om hun klantendienst, bedrijfsprocessen of online winkelervaring te optimaliseren. Het is cruciaal dat werkgevers openstaan voor dit potentieel. Ze moeten zorgen dat hun werknemers bereid zijn om zich aan te passen en de technologie onder de knie te krijgen. Want het helpt hen om taken sneller en efficiënter uit te voeren, waardoor ze meer tijd hebben voor kwalitatief werk. En dat geeft hen uiteindelijk meer voldoening.

Anders en beter werken

Volgens de OESO zullen de snelle technologische ontwikkelingen ertoe leiden dat 44% van de jobs in de nabije toekomst gedeeltelijk of ingrijpend zal veranderen. Typische sectoren die worden ‘getroffen’ zijn bank en verzekeringen, boekhouding en administratie, of jobs zoals kassa- en magazijnbediende. Allemaal taken die vrij eenvoudig overgenomen kunnen worden door machines. Dit is echter geen reden tot bezorgdheid over jobverlies, want voor elke job die verdwijnt door de digitalisering komen volgens experts 3 nieuwe in de plaats.

Ten eerste ontstaan er veel nieuwe jobs om al die AI-systemen te trainen, te beheren en te zorgen voor de veiligheid. Ook naar specialisten in databeheer is steeds meer vraag. Daarnaast doet AI jobs niet van de ene dag op de andere verdwijnen; het is vooral de aard van het werk die verandert. Zo kan een boekhouder efficiënter en slimmer werken door gebruik te maken van digitale tools. Het gevolg is dat er tijd vrijkomt om mee te denken met klanten en hen op die manier extra service te bieden. Want taken die empathisch of abstract denkwerk vereisen (bv. interpreteren van informatie, communicatie, menselijk relatiebeheer) zijn nog steeds een exclusief menselijk domein.

Soft skills cruciaal

Doordat AI bepaalde (routine)taken automatiseert, kunnen werknemers zich dus meer richten op complexe, creatieve of interpersoonlijke taken. Daarom moeten bedrijven, naast het vergroten van de AI-skills in hun organisatie, zeker ook prioriteit geven aan de ontwikkeling van de soft skills van hun teams.

Ook bij de werving van nieuwe medewerkers gaat veel meer aandacht dan vroeger naar soft skills. Uit een analyse die LinkedIn maakte van vacatureteksten komen communicatie, samenwerking, projectmanagement en analytische vaardigheden uit de bus als de meest gezochte vaardigheden. Ook probleemoplossend vermogen, leiderschap, onderhandelen en relaties opbouwen zijn cruciale skills op de werkvloer anno 2024. Door deze menselijke vaardigheden te combineren met de kracht van AI kunnen organisaties hun personeel weerbaarder maken voor veranderende omstandigheden en op die manier een voorsprong nemen.

Mens en technologie hand in hand

Vandaag wordt technologie gebruikt in veel sectoren van de arbeidsmarkt om jobs en taken efficiënter te laten verlopen. Zo worden in de medische sector technologische hulpmiddelen ingezet, wat bovendien helpt om het tekort aan arbeidskrachten op te vangen. Toch blijft de menselijke tussenkomst cruciaal: elke medewerker in de zorgsector moet beschikken over voldoende empathisch vermogen en ook fysieke ondersteuning kunnen bieden.

Het belang van de menselijke factor geldt ook voor generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT en beeldgenerator DALL-E. Die helpen kenniswerkers helpen om efficiënter te werken. Toch moeten we rekening houden met hun beperkingen: het risico op foute informatie is groot, en computers hebben geen ethische en esthetische gevoelens.

Moraal van het verhaal: mens en technologie kunnen én moeten samenwerken. Door de mogelijkheden van AI te omarmen, kunnen we efficiënter werken met meer oog voor kwaliteit. Dat is aangenaam voor de medewerkers én voor de klanten, die daardoor beter bediend worden. Een win-win voor iedereen!


Wil je graag meer tips? Neem dan een kijkje tussen onze blogs.

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur