Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Iemand aanwerven? Het grote voordeel van persoonlijkheidstesten

Verwar ze vooral niet met de ludieke persoonlijkheidstestjes waar het internet bol van staat.

Bright Plus

2 min. leestijd

De persoonlijkheidstesten die recruiters gebruiken, werpen wel degelijk een wetenschappelijk licht op kandidaten en hoe die matchen met jouw bedrijf en de job die je aanbiedt. Naast een grondige screening en een competentiegericht interview, helpen dergelijke tests om na te gaan in welke mate een kandidaat zich goed zal voelen in de functie en de job dus langer en met plezier zal uitoefenen. We lichten een tipje van de sluier! 

Wetenschappelijk, maar altijd met de nodige nuances

Er bestaan vandaag heel wat verschillende soorten persoonlijkheidstesten die door wetenschappers werden ontwikkeld. Veel recruiters zijn in het bijzonder fan van testen die gebaseerd zijn op de ‘Big Five’. Dat is een wetenschappelijk onderbouwd persoonlijkheidsmodel dat mensen beoordeelt op vijf belangrijke persoonlijkheidskenmerken:

  • Extraversie
  • Vriendelijkheid
  • Stabiliteit
  • Zorgvuldigheid
  • Openheid

Let wel, ‘goede’ of ‘slechte’ antwoorden bestaan niet als het gaat om persoonlijkheidstesten. De resultaten van een kwalitatieve persoonlijkheidstest situeren zich namelijk nagenoeg altijd ergens op een schaal. De meeste mensen zijn bijvoorbeeld niet honderd procent introvert of extravert, maar leunen dichter aan bij de ene zijde van het spectrum.

Eerlijk duurt het langst

Veel mensen denken dat je een persoonlijkheidstest makkelijk kunt omzeilen. Dat klopt, in de zin dat een kandidaat de vragen kan beantwoorden zoals hij of zij denkt dat ze beantwoord moeten worden. Maar de meeste tests hebben daar speciale controlevragen voor. En uiteraard zijn recruiters getraind om dit soort manipulatie meteen in de gaten te krijgen en tijdens het interview bijkomende gerichte vragen te stellen.

Bovendien baseren recruiters hun beslissingen uiteraard nooit enkel op een persoonlijkheidstest alleen. In een persoonlijk gesprek polsen ze verder naar de kwaliteiten van de kandidaat, zodat ze precies weten hoe ze de resultaten van de persoonlijkheidstest (die ervoor of erna plaatsvindt) moeten interpreteren.

Wat is dan het grote voordeel?

Kandidaten die een persoonlijkheidstest trachten te manipuleren, vallen niet alleen snel door de mand, maar doen ook zichzelf de das om. De belangrijkste reden voor bedrijven om een persoonlijkheidstest af te nemen, is namelijk nagaan of een kandidaat op de lange termijn, zonder zichzelf te forceren of anders voor te doen, de functieverwachtingen zal kunnen inlossen. Intelligentie, opleiding en ervaring zijn uiteraard evengoed van tel, maar iemand met een persoonlijkheid die uitstekend aansluit bij het gevraagde profiel, zet zich doorgaans langer, gemakkelijker en met meer plezier in voor zijn job dan wanneer de person-job fit een minder goede match blijkt te zijn.

Daarnaast biedt zo’n test een mooi leermoment voor sollicitanten, want het licht heel concreet toe hoe ze denken en handelen. Die zelfkennis kunnen ze vervolgens inzetten in verdere sollicitaties  om die jobs te kiezen die aansluiten bij hun persoonlijkheid, wensen en ambities.

Ook voor bedrijven die aanwerven, bewijzen persoonlijkheidstesten zeer zeker hun nut. Ze voorkomen niet alleen mismatching, maar bieden ook waardevolle inzichten wat betreft onboarding, retentiebeleid en meer. Om maar een voorbeeld te noemen: een zeer introverte kandidaat voelt zich op zijn eerste werkdag beter bij individuele kennismakingen dan in een grote groep.

Persoonlijkheidstest voor sollicitanten

Benieuwd naar de persoonlijkheid en vaardigheden van jouw sollicitanten? De persoonlijkheidstesten van Bright Plus brengen hun sterktes (en meer) overzichtelijk voor jou in kaart. Lees er snel meer over of vraag meteen een offerte!