Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Hoe antwoord je als manager op de vraag naar loonsverhoging?

Op heel wat evaluatiegesprekken wordt ook het loon besproken. Absoluut een goede zaak, want een goed en marktconform loon is nu eenmaal erg belangrijk. Maar dat betekent ook dat sommige werknemers de vraag om een salarisverhoging op tafel leggen. Hoe ga je daar als leidinggevende goed mee om?

Bright Plus

2 min. leestijd

Zeker gezien de hoge inflatie en de sterk stijgende loonkost is een loonsverhoging voor heel wat bedrijven gewoon niet haalbaar. Toch mag je zo een verzoek van je werknemer niet zomaar naast je neerleggen. Niet alleen zal dit ervoor zorgen dat jouw teamlid minder gemotiveerd is, er zijn ook naast een hoger brutoloon nog heel wat fijne alternatieven die je als werkgever kan aanbieden. Hoe antwoord je adequaat op de vraag naar loonsverhoging? We geven je graag enkele tips.

Wees voorbereid

Eerst en vooral is het natuurlijk belangrijk dat je je goed voorbereidt. Dat betekent eerst en vooral dat je een goed zicht moet hebben op de prestaties en bijdrage van de medewerker, maar ook van zijn of haar teamleden. Ter voorbereiding op het gesprek vergelijk je best de resultaten die de medewerker de voorbije periode heeft behaald met de vereisten van de functieomschrijving en de vooropgestelde doelen. Zo kom je tot een goed onderbouwde beoordeling. Dan is het heel wat makkelijker om meteen ook de afweging over een eventuele loonsverhoging te maken.

Maar het is ook noodzakelijk dat je weet wat de gangbare lonen zijn voor gelijkaardige profielen. Zo ben je zeker dat je een marktconform loon aanbiedt. Die informatie kan je gemakkelijk verkrijgen met bijvoorbeeld de salariswijzer van Bright Plus, waar de verloningstrends worden toegelicht en waar de gangbare lonen en extralegale voordelen per functie en ervaringsniveau worden weergegeven. Door je hierin te verdiepen, kan je jouw beslissing veel beter beargumenteren.

Bied perspectief

Is een loonsverhoging toch niet mogelijk? Geef dit dan ook eerlijk mee. Daarnaast is het belangrijk dat je je medewerker perspectief biedt. Dit jaar mag een hoger salaris dan wel niet haalbaar zijn, maar volgend jaar kan je dit wel opnieuw herbekijken. Het helpt ook als je je medewerker concrete en transparante doelstellingen meegeeft, zodat jouw medewerker weer perspectief krijgt en begrijpt hij of zij ook duidelijk wat de vereisten en verwachtingen om een loonsverhoging te behalen juist zijn. Maak niet alleen concrete afspraken over de verwachtingen, maar plan ook momenten in voor een tussentijdse evaluatie om de afgesproken doelen te evalueren. Zo kan je niet alleen doorheen het jaar vinger aan de pols houden, zo weet de medewerker ook dat je betrokken bent en zeker alle opties voor het komende jaar wilt bekijken.

Denk ook aan andere alternatieven

Als de loonkosten stijgen is opslag geven niet altijd een mogelijkheid. Dat begrijpen we, zeker in tijden waarin loon steeds vaker wordt ingezet als een wapen in de war for talent en de hoge indexatie de loonkosten doet pieken. Gelukkig zijn er ook andere manieren waarop jij talent kan aantrekken en werknemers ook op lange termijn kan blijven motiveren. Want hoewel loon natuurlijk belangrijk is, is deze vorm van motivatie eerder van korte duur. Inzetten op aspecten die de intrinsieke motivatie van je medewerkers aanwakkert, is een veel betere manier om medewerkers op lange termijn aan je organisatie te binden.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan thuiswerk of flexibele uren. Dit zorgt voor een betere balans tussen werk en privé en is voor jouw medewerkers heel erg waardevol. Gemotiveerde medewerkers willen daarnaast vooruit in hun carrière. Het aanbieden van training en opleiding en een duidelijk groeiperspectief is belangrijk, maar denk ook aan coaching-on-the job en een open feedbackcultuur.

Wil je nog meer tips over hoe je je medewerkers best kan motiveren? Neem dan ook kijkje tussen onze blogs.