Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Rekruteren in 2022: wat is er veranderd in het rekruteringsproces?

Sinds enkele jaren heerst er een ware war for talent op de arbeidsmarkt die ook corona niet kon stoppen. Die jacht op de beste kandidaten laait tegenwoordig hoog op, waardoor het steeds moeilijker wordt om de juiste profielen binnen te halen.

Bright Plus

3 min. leestijd

Wie toch kans wilt maken op de beste vissen in de vijver, zal z’n rekruteringsproces anders moeten aanpakken. Maar hoe ziet dat proces er anno 2022 uit?

Snel, sneller, snelst

Wil je de beste kandidaat aan de haak slaan, dan moet je snel zijn. Met een te lange selectieprocedure loop je de kans dat jouw kandidaten worden weggekaapt door een ander bedrijf. Sterke profielen blijven immers niet lang beschikbaar. Daarom is het belangrijk dat je als bedrijf snel kan schakelen wanneer je het juiste talent hebt gevonden.

We blijven online

Online rekruteren is anno 2022 een blijver. Het gaat sneller én het is flexibeler — zowel voor jou als recruiter, als voor de kandidaat. Sollicitatiegesprekken zullen dus nog steeds — misschien zelfs nóg vaker — online verlopen.

Toch is het belangrijk om, indien mogelijk natuurlijk, minstens één gesprek op kantoor te laten doorgaan. Zo kan de kandidaat de werkomgeving zien en eens proeven van de bedrijfscultuur, terwijl jij een beter zicht krijgt op de persoon in kwestie.

Als je online sollicitatiegesprekken organiseert, is het een goed idee om de kandidaten op voorhand alle praktische instructies mee te geven over het precieze verloop van het gesprek. Zo kan hij of zij zich goed voorbereiden op iets dat voor heel wat mensen toch een nieuwe manier van solliciteren is.

Weet tot slot dat het soms moeilijk is om een kandidaat te beoordelen als belangrijke offline aspecten, zoals oogcontact of lichaamstaal, wegvallen. Wil je ook online een goede inschatting maken van je kandidaat. Dan helpen onze ervaren recruiters je graag om de beste kandidaat te selecteren.

Een nieuw landschap

Google, LinkedIn of andere sociale mediakanalen,… : het vacaturelandschap ziet er anders uit dan enkele jaren geleden. Online vacaturesites en sociale netwerken spelen een belangrijke rol. Wil je talenten bereiken, dan is het dus interessant om dit nieuwe vacaturelandschap in te trekken en gebruik te maken van de mogelijkheden die deze platformen bieden om kandidaten te zoeken. Dit kan je steeds doen met hulp van HR-partners zoals Bright Plus, die jou helpen om met het juiste kanaal de beste kandidaten te bereiken.

Experience first

De kandidaat wil ook wat, en niet alleen de job die je aan te bieden hebt. De ervaring die kandidaten krijgen tijdens een selectieproces wordt ook steeds belangrijker in de war for talent. Een aangename, duidelijke, transparante én relevante procedure opzetten, is dus sterk aangeraden wil je bij talenten een streepje voor hebben.

Je kan kandidaten ook al een goede ervaring geven nog voor ze aan het werkelijke sollicitatieproces beginnen. Steeds meer mensen zoeken naar een job via hun smartphone; door jouw vacatures smartphone friendly te maken en kandidaten ook mobiel te laten solliciteren, val je meer op bij potentiële kandidaten.

Besteed niet enkel aandacht aan nieuwe collega’s, maar vergeet ook de kandidaten niet die net naast een contractvoorstel grijpen. Wees ook hier transparant en laat weten waarom hij of zij niet werd weerhouden. Zorg ervoor dat ze met een goed gevoel deze ervaring kunnen afronden. Review sitesen sociale media worden namelijk steeds belangrijker wanneer mensen op zoek zijn naar een nieuwe werkgever. Een slechte ervaring van een niet-weerhouden kandidaat kan nefast zijn.

Andere vragen in het selectiegesprek

Onze wereld is complexer dan ooit, er is veel onzekerheid, veranderingen komen almaar sneller. Dat vraagt nieuwe of andere skills van werknemers. En het is precies naar die skills dat je als recruiter nu meer dan vroeger moet bevragen. Digitale kennis, flexibiliteit, veerkracht: het is belangrijker dan ooit dat kandidaten deze skills bezitten om met elke verandering in een bedrijf om te gaan.

Ook langs de kant van de kandidaten worden er nieuwe vragen gesteld. Vragen rond telewerk, bijvoorbeeld, worden tegenwoordig steevast gesteld. Hoe organiseert jouw bedrijf dit? Hoeveel dagen in de week zijn minimum mogelijk? Is er een maximum op het aantal dagen telewerk? Kandidaten appreciëren steeds meer dat een toekomstige werkgever een duidelijk antwoord klaar heeft over het telewerkbeleid in zijn bedrijf.

Zoek je nog tips voor het aantrekken en selecteren van talent? Neem dan zeker een kijkje tussen onze diensten, het Bright Plus-team staat graag voor je klaar.