Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Hoe bouw je aan jouw employer branding?

Employer branding is meer dan ooit een belangrijke factor geworden in het rekruteren én het behouden van (gelukkig) personeel. Hoe pak je dat nu het beste aan? En vooral: op welke trends surf je wel en net helemaal niet mee?

MediaMixer

5 min. leestijd

MediaMixer vroeg Linda Cappelle, General Manager van Bright Plus naar haar visie en tips voor meer welzijn op het werk.

We zitten in een veranderende arbeidsmarkt, hoe ervaar jij deze evolutie?

‘We zitten met een kwantitatief probleem, want er zijn alsmaar minder kandidaten. Waar de kandidaat vroeger moest vechten voor een bedrijf, is het vandaag steeds meer het geval dat bedrijven vechten voor een bepaalde kandidaat.

Daarnaast vinden mensen het even belangrijk of er ook een klik is met het team, iets waarop je als bedrijf zeker kan inspelen tijdens een sollicitatie. Een laatste belangrijk element is dat een medewerker zich goed voelt binnen de organisatie. Aan de hand van testimonials of een rondleiding kan je hier als bedrijf alvast op inspelen.’

Het belang van employer branding neemt alsmaar toe, hoe kijk jij hiernaar?

‘Er is een enorme war for talent bezig, mede omdat er een stevige mismatch is op vlak van vraag en aanbod. Kandidaten hebben de keuze. Als zij op zoek gaan naar een nieuwe job, gaan ze niet alleen voor de functie maar ook voor een werkgever die hen aanspreekt. Ze gaan kijken naar een organisatie waar de bedrijfscultuur, de persoonlijkheid van de organisatie en de normen en waarden aansluiten bij die van zichzelf.

Daarom is het ook heel erg belangrijk dat bedrijven daarover helder en transparant communiceren en zich profileren als een aantrekkelijke werkgever. Zowel in het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar ook zeker en vast in het behouden van huidige werknemers.’

Wanneer de interne communicatie snor zit, komt de employer branding vanuit jouw werknemers organisch

Wat zijn volgens jou de belangrijkste aspecten van employer branding?

‘Als organisatie moet je je bewust zijn van het feit dat je employer branding niet altijd zelf onder controle hebt. Enerzijds ga je als bedrijf veel zaken zelf gaan vertellen, maar de kracht van social media is niet te onderschatten. We leven in een wereld waarin het vaak rond reviews draait. Mensen gaan bepaalde zaken vertellen over jouw bedrijf en dat heb je niet in de hand.

Het is dus zeer belangrijk dat wanneer je communiceert over je bedrijfscultuur, het heel authentiek is. Maar ook, dat je uitspeelt waarom jij een aantrekkelijke werkgever bent voor nieuw talent. En vooral: dat je weet waarin je verschilt met andere organisaties.’

Welke waarden bepalen het DNA van Bright Plus?

‘Voor ons zijn er een aantal zaken die heel belangrijk zijn, teamspirit bijvoorbeeld. Ikzelf vind het altijd fijn dat wanneer ik door m’n social media scroll, ik posts van collega’s tegenkom van tijdens een teamevent of een succes dat ze samen hebben behaald. Een andere belangrijke waarde is entrepreneurship, initiatief nemen.

Bij Bright Plus zijn onze medewerkers de belangrijkste ambassadeurs, dus is het belangrijk dat die boodschap ook van hen komt. Zo creëren we authentieke verhalen van de mensen zelf.’

Wat is volgens jou een zeer goed voorbeeld van employer branding?

‘Bij employer branding gaat het over verschillende aspecten. Maar we denken hoofdzakelijk meteen aan het ‘fun’-aspect, een leuk etentje of een teamevent. Toch is er zoveel meer. Daarom is het belangrijk om ook die waarde naar buiten te brengen. Bijvoorbeeld: voor een organisatie die heel erg bezig is met innovatie, is het heel nuttig om te communiceren over een bepaalde award die ze wonnen of een succes dat ze behaalden.’

Zijn er duidelijke tendensen na de coronacrisis?

‘Sinds Covid-19 is er een enorme evolutie op vlak van thuiswerk. Daarbij komt communicatie om de hoek kijken. Het is heel belangrijk om op een transparante manier te communiceren met werknemers. Een goede communicatie is daardoor nóg belangrijker geworden.

Bij thuiswerk is het wel zo dat je heel veel (team)elementen en connectie mist. Je moet er als bedrijf rekening mee houden dat je werknemers niet alleen over de juiste communicatietools beschikken, maar dat er ook voldoende begeleiding is om deze op een goede manier te gebruiken.’

Hoe pakt(e) Bright Plus dit aan?

‘Binnen ons bedrijf organiseren we bijvoorbeeld nog steeds onze virtuele koffiebreaks, ook na Covid-19. Daar hebben we het niet over de lopende zaken van de dag, maar gaan we actief luisteren naar elkaar en vragen we hoe het met iedereen gaat. Op die manier bewaak en bewaar je de connectie tussen de collega’s.’

Wat is jouw conclusie als we het hebben over employer branding?

‘De hoeksteen van een great place to work is vertrouwen. Het begint bij het vertrouwen tussen werkgever en werknemer. De communicatie daarrond is van cruciaal belang. Wanneer je zorgt dat net dat snor zit binnen jouw organisatie, gaan jouw medewerkers daarover vanzelf communiceren. Op die manier komt jouw employer branding organisch tot stand. Als je dat als bedrijf kan realiseren, ben ik ervan overtuigd dat je jouw medewerkers aan boord zal houden en dat je in de toekomst hele goede nieuwe mensen aantrekt.’

Wat zijn voor jou de drie belangrijkste punten uit je boek “Fulltime gepassioneerd”?

  1. ‘Een eerste belangrijke zaak is het bewustzijn van het management team over hoe belangrijk welzijn op het werk is. Als organisatie ben je pas succesvol en ‘gezond’ wanneer je gelukkige medewerkers hebt. Het belang van een goed welzijnsbeleid, is iets waar ik als persoon heel erg in geloof.’
     
  2. ‘Beseffen dat zo’n beleid niet enkel geschreven en bedacht wordt door het management team, is een tweede zaak. De krijtlijnen kunnen wel uitgetekend worden, maar een welzijnsbeleid is van de mensen zélf. Zorg er dus zeker voor dat je je medewerkers de tijd en ruimte geeft om met voorstellen te komen en om met daarmee aan de slag te gaan.’
     
  3. ‘Als derde aspect is niet enkel de fysieke gezondheid belangrijk, maar ook zeker het mentale. De eisen naar werknemers nemen alsmaar toe en daar moeten we ons van bewust zijn. Neem als organisatie daarom zeker initiatieven om de mentale gezondheid van je medewerkers te bewaken. Dat zit ‘m in de kleine dingen zoals na de werkuren niet meer je mailbox te hoeven checken.’

Wat zijn de leukste reacties die je al kreeg over het boek?

‘Het boek was net klaar op het punt dat het coronavirus uitbrak, waardoor we ons de vraag stelden of dit wel het geschikte moment was om het uit te brengen. Het tegendeel werd bewezen, want bewuster bezig zijn met welzijn op het werk was nog nooit zo belangrijk. Daardoor kreeg ik vaak te horen dat het dankzij mijn tips haalbaarder werd om het welzijn te blijven behouden.’

Wil je zelf ook aan de slag om meer welzijn te creëren op de werkvloer? In ons boek Fulltime gepassioneerd vind je alle tips en tricks voor een welzijnsbeleid op maat van je medewerkers. Succes!