Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Blijft jouw vacature openstaan? Tijd om je blikveld te verruimen!

Er is al heel wat inkt gevloeid over de war for talent, maar gaan liggen doet de strijd om getalenteerde werknemers niet. Er zijn op de arbeidsmarkt simpelweg te weinig medewerkers om alle jobs in te vullen. Daarom is het des te belangrijker dat jij weet hoe je ervoor kan zorgen dat jouw vacature wel ingevuld raakt door het juiste talent.

Bright Plus

3 min. leestijd

Creëer een sterk employer brand

Als je de wet van vraag en aanbod kent, weet je dat kandidaten op dit moment aan zet zijn. Dat ze zoveel keuze hebben betekent ook dat ze kieskeuriger kunnen zijn. Ze zijn niet alleen meer op zoek naar de functie van hun dromen, maar ook naar een werkgever die echt bij hen past. Getalenteerde kandidaten willen namelijk werken in een organisatie die qua bedrijfscultuur, persoonlijkheid en normen en waarden aansluit bij die van hen.  

Als werkgever is het daarom belangrijk dat je deze zaken voor jezelf op scherp stelt en er vervolgens helder en transparant over communiceert. Zo kan je tonen waar je als bedrijf voor staat en hoe aantrekkelijk jouw bedrijf als werkplek is. Dat is niet alleen noodzakelijk om nieuwe kandidaten aan te werven, maar ook om je huidige talenten aan boord te houden.

Bepaal je waarden, je missie en je visie zijn en trek die lijn door in alle aspecten van je organisatie en communicatie. Waar sta je voor als bedrijf? Verwerk die persoonlijkheid duidelijk in elke vorm van je communicatie en in je hele sollicitatieproces. Niet alleen op je website, maar ook in je vacatureteksten, op je social media en in bedrijfscampagnes.

Betrek je medewerkers bij je employer brand

Er bestaan geen betere ambassadeurs voor je duidelijk uitgewerkte employer brand dan je eigen medewerkers. Als de mensen die op dit moment al aan de slag zijn in je organisatie uit zichzelf aan de buitenwereld tonen hoe graag ze bij je werken, is dat de meest authentieke vorm van marketing die je als organisatie kan hebben.

Investeer daarom bewust in het welzijn en het werkgeluk van je mensen. Bied ze de mogelijkheid om zich zowel op professioneel als op persoonlijk vlak te ontwikkelen en zorg voor voldoende groeimogelijkheden. Als je medewerkers ervaren dat je oprecht begaan bent met hen en hun carrière, zullen ze die boodschap ook uitdragen naar de buitenwereld.

Door hen daarenboven te betrekken bij selectieprocedures of hen een bonus aan te bieden als ze nieuwe collega’s aanbrengen in de organisatie, kan je hen nog nauwer betrekken bij het selectieproces en kunnen zij je helpen om het juiste talent aan boord te krijgen.

Hire for attitude, train for skills

In een bedrijfswereld die voortdurend in verandering is, moeten medewerkers ook voortdurend blijven groeien. Maar niet alle getalenteerde kandidaten hebben op dit moment de mogelijkheid om zich bij te scholen en steeds de nieuwste skills te verwerven. Die mogelijkheid kan jij hen als nieuwe werkgever wel bieden. Daarom kunnen we niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om te focussen op de attitude van toekomstige medewerkers in plaats van je blind te staren op werkervaring of reeds verworven skills. Heel wat van de gevraagde vaardigheden in openstaande vacatures kunnen immers perfect aangeleerd worden on the job.

Door op deze manier je blikveld te verruimen, kan je mensen aanwerven op basis van potentieel en de fit met je bedrijf. Specifieke competenties kunnen dan later worden aangeleerd. Je hebt tenslotte je nieuwe werknemer geselecteerd op basis van de capaciteiten en de motivatie die ze hebben om nieuwe vaardigheden te verwerven.

Sta open voor meer diversiteit

Het is niet onlogisch dat je als bedrijf op zoek gaat naar mensen die hard lijken op de medewerkers waar je op dit moment al tevreden over bent. Je weet tenslotte wat zij bijbrengen en hoe dat tot resultaten leidt. Toch is het belangrijk om ook op dit vlak je blikveld te verruimen.

Meer diversiteit in de teams binnen je organisatie zorgt namelijk voor meer resultaat. Verschillende medewerkers leggen verschillende inzichten, kennis, skills en competenties op de tafel. Die kunnen een belangrijke toevoeging zijn aan de sterktes die je huidige medewerkers al hebben.

Hou nu al rekening met de toekomst

Mensen die de juiste attitude hebben en leergierig zijn, kunnen niet alleen de skills die vandaag nodig zijn in je organisatie aanleren, maar hebben ook de capaciteit om de skills van de toekomst aan te leren. De afgelopen jaren hebben al bewezen hoe snel onze bedrijfswereld evolueert en hoe daardoor ook onze manier van werken niet stil blijft staan. Op die constante beweging kan je als werkgever nu al anticiperen. Dat doe je door in te zetten op het aanleren van futureproof skills aan je talenten.  Denk daarbij aan zaken zoals learning agility, AQ (adaptability quotient), flexibliteit, veerkracht en digitale skills.

Gedreven op zoek naar het juiste talent voor jouw openstaande vacatures? Bright Plus helpt je om de sterktes van je kandidaat in kaart te brengen.