event
Inspiration Day - Focus is het nieuwe goud
Antwerpen
Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.
Nieuw talent aantrekken en aan boord houden is vandaag een grote uitdaging voor werkgevers. Het aanbieden van een gepersonaliseerd loonpakket is een goede manier om tegemoet te komen aan de behoefte aan inspraak bij medewerkers zonder dat de loonkosten de pan uit swingen. Wat is een cafetariaplan en wat zijn de voordelen voor beide partijen?
Een gepersonaliseerd loonpakket of cafetariaplan biedt werknemers de mogelijkheid om naar eigen wens een deel van hun brutoloon om te zetten in extralegale voordelen. Zo kan elke medewerker een deel van zijn of haar loonpakket zelf samenstellen door te kiezen uit de voordelen die de werkgever aanbiedt. Denk aan extra verlofdagen, pensioensparen, een hospitalisatieverzekering, opleidingen, een laptop/smartphone/tablet, een bedrijfswagen of -fiets, of een sportabonnement.
Ongeveer één op vier meertalige professionals kan vandaag al voor een stuk mee beslissen over de samenstelling van het loonpakket. Er wordt verwacht dat dit aantal alleen maar zal toenemen de komende jaren. Het aanbieden van een loonpakket op maat brengt heel wat voordelen met zich mee, zowel voor de werknemer als voor de werkgever.
Lees ook: Extralegale voordelen: dit moet je weten
Voor medewerkers is een cafetariaplan een manier om de samenstelling van hun loonpakket beter te laten aansluiten bij hun individuele behoeften. Bovendien kunnen ze er door bepaalde keuzes, die ze jaarlijks kunnen bijstellen, netto op vooruitgaan. Voordelen die zwaar worden belast, bijvoorbeeld de eindejaarspremie, kunnen worden omgezet in andere alternatieven.
Het feit dat medewerkers zelf hun loon kunnen samenstellen, werkt vaak motiverend en verhoogt hun betrokkenheid en loontevredenheid. Werknemers zijn overigens niet verplicht om een keuze te maken uit het cafetariaplan, als de werkgever dat aanbiedt.
Ook voor de werkgever is een cafetariaplan een interessante keuze. Ten eerste heeft het op de loonkosten geen impact: het is een budgetneutrale ingreep.
Doordat medewerkers inspraak krijgen, voelen ze zich gewaardeerd omdat ze hun eigen verloning mee mogen bepalen, wat hun motivatie en welzijn verhoogt. Bovendien is het een krachtige tool voor employer branding: een grote troef bij het binnenhalen van nieuw talent.
De invoering van een cafetariaplan biedt veel voordelen maar vraagt tijd, aandacht en een goede communicatie vanuit de werkgever. Organisaties die een cafetariaplan invoeren, moeten er ten eerste rekening mee houden dat het een bijkomende administratieve last met zich meebrengt en complex kan door de vele spelregels op het vlak van arbeidsrecht, sociale zekerheid en fiscaliteit. Het outsourcen ervan kan een oplossing bieden.
Daarnaast moeten ze opletten dat er geen ongelijkheden ontstaan. De loonpakketten worden op heel verschillende manieren samengesteld en dat kan leiden tot de perceptie dat er sprake is van ongelijke verloning. Het komt erop aan om hier duidelijk over te communiceren.
Het is sowieso ook een goed idee voor werkgevers om hun medewerkers te bevragen over hun wensen en noden vóór ze een cafetariaplan invoeren. De ene werknemer wil graag een bedrijfswagen om zich te verplaatsen, terwijl de andere liever wat extra vakantiedagen heeft. Met die feedback kunnen ze ervoor zorgen dat het salarispakket echt inspeelt op de behoeften van het team, met nog meer tevredenheid tot gevolg.
Wil je graag meer tips voor een duurzaam en motiverend loonbeleid? Download onze salariswijzer.
Boeiend artikel?
Deel het met je vrienden
Loon & loonbeleid
Marktconforme salarissen zijn cruciaal om talent te vinden
4 min. leestijd
Loon & loonbeleid
Ontslag en ontslagvergoeding: alles wat je moet weten
2 min. leestijd
Loon & loonbeleid
Ontslagvergoeding: dit moet je weten
1 min. leestijd
Loon & loonbeleid
Zo pak je het evaluatiegesprek doordacht aan: 5 vragen over opslag
4 min. leestijd
event
Antwerpen
event
event
Je sollicitatie in 7 stappen
stap 1
Over welke vaardigheden en kwaliteiten beschik je? En belangrijker nog: wat verwacht je van een job? Tijdens een telefonisch gesprek leren we elkaar beter kennen.
stap 2
We vragen je een aantal testen te maken. Zo krijgen wij een duidelijk beeld van jouw kennis en kunnen wij jou de juiste vacatures voorschotelen.
stap 3
Samen met een van onze consultants bespreek je wat jij zoekt in een job en overloop je jouw testresultaten.
stap 4
Op discrete manier winnen we professionele referenties in bij de door jou opgegeven contactpersonen.
stap 5
Vervolgens stellen we je verschillende vacatures voor. Iets voor jou? Dan begeleiden wij jouw vlotjes doorheen de sollicitatieprocedure van de klant.
stap 6
Hebben we een perfecte match voor jou gevonden? Dan ga je aan de slag.
stap 7
Nadat je van start bent gegaan, houden we regelmatig contact. Daarnaast staan wij jou bij met scherpe artikels, concrete opleidingen en heel wat tools zodat jij je voortdurend verder kan ontwikkelen.