Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Online interviewen mét een personal touch

Een online sollicitatiegesprek is in tijden van corona het nieuwe normaal en is de veiligste manier om toch een face to face contact te hebben. Een drempel hierbij is voor velen dat de persoonlijke toets wegvalt. Daarom geven we graag enkele tips om je op weg te helpen. Zo zorg je toch voor een persoonlijk gesprek!

Charlotte Keulen

2 min. leestijd

Employer branding

Door het gesprek online te voeren, kan de kandidaat de sfeer in jouw bedrijf niet opsnuiven. Dit maakt het moeilijker om je employer branding over te brengen. Waarom is employer branding zo belangrijk? In de huidige war for talent trekt een  sterk werkgeversmerk kandidaten aan en werkt motiverend. Het zorgt bovendien voor werknemers die trots zijn op hun werkgever en  ambassadeurs kunnen worden. 
Om dit toch over te brengen in online contact kunnen enkele kleine aanpassingen in je online sollicitatiegesprek je al ver brengen. 

Voorbereiding

Uitnodigingsmail

Zorg voor een duidelijke uitnodiging voor het eerste gesprek. Als je online afspreekt, is het handig om de kandidaat een mailtje te sturen met alle nodige informatie. Vermeld hierin via welk systeem jullie afspreken en hoe hij/zij hierop kan inloggen. Er zijn tal van opties waarbij de sollicitant geen extra software nodig heeft om online een gesprek te voeren. Dit zorgt voor een snelle en laagdrempelige gang van zaken. Door duidelijk te informeren hoe dit online proces in zijn werk zal gaan, stel je de kandidaat alvast gerust.

Locatie

Kies voor het videogesprek een goed verlichte ruimte uit met een professionele achtergrond. Een achtergrond met een typisch beeld van het bedrijf, een banner of een logo is een leuke extra. Zorg ervoor dat je tijdens het gesprek niet gestoord wordt door collega’s. Dit is zowel voor jezelf als voor de kandidaat afleidend.
Werk je van thuis uit? Zorg dan voor enkele gadgets op de achtergrond. Zo krijgt de kandidaat zicht op je bedrijfssfeer.

Tip: in Microsoft Teams kan je je achtergrond vervagen of customizen. Zo kan je hier bijvoorbeeld je  bedrijfslogo als achtergrond kiezen.

Het interview

Een sterk verhaal

Het gesprek zelf is natuurlijk erg gelijkaardig aan het live gesprek. Begin met het voorstellen van jezelf en het bedrijf. Omdat de kandidaat niet ter plaatse is, kan het nuttig zijn om bijvoorbeeld je scherm te delen en enkele beelden op de bedrijfswebsite laten zien. Of je kan een beknopte PowerPoint presentatie voorzien met meer info over de interne werking van het bedrijf. Licht toe wat jou als werkgever sterk maakt en hoe de bedrijfscultuur eruit ziet. Zo verlies je je employer branding niet uit het oog.

Persoonlijk aspect

Aantekeningen maken tijdens het interview is geen probleem. Je kan in een tweede scherm werken zodat je wel contact houdt met je gesprekspartner Ook noteren op papier is mogelijk, maar hou hierbij wel voldoende oogcontact. Dat is erg belangrijk in een (online) interview. Zoek dus naar een manier waarop je dit toch nog aanhoudt.

Heeft de kandidaat testen afgelegd of heb je andere documenten te bespreken? Deel deze dan ook via je pc.

Follow-up

Zorg ervoor dat alles duidelijk is op het einde van het gesprek. Wat kan de kandidaat van jou verwachten? Wanneer neem je terug contact op? Laat ook ruimte voor de kandidaat om zelf vragen te stellen.

Een opvolgmailtje kan hierbij ondersteunen. Daarin bedank je voor het leuke gesprek en som je nog eens op wat de volgende stappen zijn. Een extra leuke toets? Voeg als bijlage nog enkele slides over het bedrijf toe, zo wordt de kandidaat nog eens herinnerd aan de leuke werkomgeving.

 

Succes met jouw online rekrutering!

Over de auteur

Charlotte Keulen

Vroeger schreef ik gedichten en teksten voor liedjes. Ik droomde ervan de tweede Britney Spears te worden. Zowel mijn schrijftalent als mijn zangtalent zouden helaas nooit het daglicht zien. Ten eerste was ik nooit tevreden over mijn eigen creaties en ten tweede heb ik een stem die absoluut niet gemaakt is om ook maar één noot te zingen.  

Een marketingdiploma, een cursus copywriting en heel wat ervaring later, zet ik mijn wil om te schrijven anders in. Als Digital Recruiter bij Bright Plus kan ik vaak urenlang intens tokkelen op mijn toetsenbord. Mailings, vacatures die gepimpt moeten worden, social media posts, en uiteraard deze blogs. Overal kan ik mijn creativiteit in kwijt. Zo leg ik nu dagelijks mijn tekstueel ei. Met creaties die ik regelmatig wél de buitenwereld durf insturen.

Want ik zit met een overvol hoofd, altijd en overal. Maar als ik een tekst schrijf geraak ik volledig "in the zone". En dat is steeds eventjes genieten!

Lees meer van deze auteur