Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Zo rekruteer je de ideale kandidaat via TikTok

Het socialmediaplatform TikTok is razend populair bij een jong en enthousiast publiek. Daarmee is het ook het kanaal bij uitstek om met die generatie jonge professionals te connecteren. Maar hoe pak je rekrutering via zo’n populair medium goed aan en hoe zorg je voor content die de juiste kandidaten aantrekt?

Bright Plus

3 min. leestijd

Wat is TikTok?

TikTok is een socialmediaplatform met een hoge entertainmentwaarde. Op het kanaal post of bekijk je korte video’s met leuke, homemade content. Het draait op dit platform niet zozeer om volgers, maar wel om de inhoud van je video’s. Die kan heel luchtig zijn, maar ook een duidelijke mening of visie uitdragen. Daarom worden de filmpjes op dit kanaal in verschillende subcategorieën onderverdeeld. Vaak ontstaan er zo ook TikTok-trends die viraal gaan en zo de hele wereld rondgaan.

Waarom rekruteren via TikTok?

TikTok is vooral populair bij een jong en enthousiast publiek. Het gaat vaak om studenten en jongvolwassenen. Of met andere woorden: studenten, stagiaires en actieve jobzoekers. Door aanwezig te zijn op dit platform maak je makkelijker connectie met een grote pool aan potentiële talenten.

Maar niet alleen je netwerk kan sterker worden door je aanwezigheid op TikTok. Hetzelfde geldt voor je employer brand. Door zelf ook boeiende en aangename content van en over je organisatie te plaatsen, zullen jonge professionals je merk met die leuke content associëren, wat je werkgeversmerk erg ten goede komt. Je bent daar waar het jonge talent ook is en dat bovendien op een fijne en motiverende manier.

Je employer brand in de kijker

Je werkgeversmerk in de spotlight zetten op TikTok doe je door de werkvloer op een leuke en authentieke manier in kaart te brengen in video’s. Dat kan bijvoorbeeld met behind the scenes-materiaal op kantoor. Belangrijk hierbij is dat je medewerkers in deze video’s de hoofdrol spelen. Zij zijn tenslotte de beste, meest oprechte en geloofwaardige ambassadeurs van je merk.

Focus bij het creëren van je TikTok-content daarnaast vooral op herkenbaarheid. Video’s die overkomen als een advertentie, reclamespot of vacature zullen op dit platform niet dezelfde positieve impact hebben als grappige, herkenbare content waarin echte mensen het echte kantoorleven beleven. Hou je video’s tot slot kort en krachtig en blijf op de hoogte van de laatste TikTok-trends om hier eventueel op in te kunnen spelen.

6 tips voor de ideale TikTok-video

1.    KISS
Keep it short and simple is het ultieme motto op TikTok. De ideale video op dit platform duurt tussen 21 en 34 seconden en behoeft geen groot scenario of bijzondere enscenering. Hou het liever authentiek en in the moment.

2.    Film verticaal
Het platform ondersteunt verticale video’s het best. Hou je smartphone dus rechtop als je filmt om de beste kwaliteit te garanderen.

3.    Val met de deur in huis
TikTokkers zijn jong en ongeduldig. Ze zijn het heel gewoon om snel en veel prikkels te ontvangen. Daarom is het belangrijk dat je al in de eerste drie seconden van je video een impact maakt, om je publiek meteen te boeien en ervoor te zorgen dat ze blijven kijken.

4.    Zorg voor een leuk deuntje
Je geluid aanzetten tijdens de opname van je video spreekt voor zich, maar je kan ook daarna je video nog pimpen. TikTok is een platform waarop muziek en geluidseffecten heel hot & happening zijn. Maak je video dus af met een leuk deuntje of prikkelende geluidseffecten. Met gratis editing-apps, zoals InShot, kan je jouw video gratis editen en leuke muziekjes en effecten toevoegen. Let echter op met een overdaad aan filters of special effects, zodat je de authenticiteit van je video’s niet verliest.

5.    Zorg voor voldoende variatie
TikTok is snel, vluchtig en on-trend. Wil je relevant blijven voor het jonge publiek, dan zal je hen dus ook regelmatig moeten prikkelen met nieuwe, gevarieerde content. Pin jezelf niet vast op één format, maar leef je uit met nieuwe ideeën. Spreek hiervoor zeker je eigen medewerkers aan, misschien heb je al wel echte TikTok-talenten in je team.

6.    Test, learn & have fun
Durf te experimenteren met leuke ideeën. Werkt iets niet? Geen ramp, dan probeer je gewoon wat anders. Slaat een video wel aan? Dan heb je weer een duidelijk beeld van wat werkt voor jouw publiek en jouw ideale kandidaten. Heb er vooral plezier mee, dat zal je werkgeversmerk dan ook uitstralen.

Ben jij ook in 2023 op zoek naar talent? Neem vrijblijvend contact met ons op, we helpen je graag verder!