Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Zo breng jij de competenties van je kandidaat op voorhand in kaart

Rekruteren is geen simpele zaak, maar goed begonnen is wel half gewonnen. Daarom is een goede voorbereiding de eerste stap naar een succesvolle wervingsprocedure. Nog voor je aan je vacaturetekst begint, heb je een belangrijke taak: nadenken over wie of wat jij zoekt. Met deze tips breng je de nodige competenties duidelijk in kaart.

Bright Plus

2 min. leestijd

Wat zijn competenties?

Competenties zijn vaardigheden, eigenschappen, gedragingen en ervaringen die aangeven hoe goed een persoon in een functie zal presteren. Het gaat dus niet alleen om concrete vaardigheden die nodig zijn om een specifieke functie te beoefenen, maar ook om algemene vaardigheden, soft skills en karaktereigenschappen. Competenties kunnen gebruikt worden om prestaties te evalueren of om kandidaten te werven en te selecteren.

Hoe kies je de juiste competenties voor een vacature?

Om de juiste persoon op de juiste plaats te krijgen, moet je heel bewust op zoek naar de juiste competenties. Met deze tips breng je die duidelijker in kaart.

1. Maak de jobinhoud helder

Om te weten welke competenties een kandidaat nodig heeft om goed te presteren in een job, is het uiteraard een must om die functie eerst duidelijk af te bakenen voor jezelf. Wat zal je medewerker-in-spe daadwerkelijk moeten doen en welke competenties zijn daarvoor noodzakelijk?

Naast de noodzakelijke competenties om de functie gerelateerde taken uit te kunnen voeren, kunnen ook de achtergrond- en ervaringseisen een rol spelen in de keuze van de gevraagde eigenschappen. Voor een junior profiel zullen bijvoorbeeld andere soft skills en karaktereigenschappen primeren dan bij een senior managementfunctie.

2. Breng het team in kaart

Een nieuwe kandidaat mag dan nog zoveel competenties hebben, maar als er geen match is met het team, zullen die niet ten volle tot hun recht komen. Heb aandacht voor de vaardigheden en karaktereigenschappen die reeds aanwezig zijn in het team, maar ook voor degenen die nog ontbreken. Zo zal je niet alleen gerichter op zoek kunnen gaan naar de juiste persoon voor de job, maar ook voor het team.

3. Breng je organisatie in kaart

Zoek je de geknipte kandidaat voor de job, dan wil je natuurlijk ook dat die lang in je organisatie blijft. Dat lukt alleen als de competenties van een toekomstige kandidaat aansluiten bij de waarden en normen van je organisatie. Integreer die brand values al in je vacatureteksten door ze mee op te lijsten als competenties.

Kort, maar krachtig

Heb je een duidelijk beeld van de kandidaat die je zoekt? Selecteer dan een zes- tot achttal jobcompetenties die je wil opnemen in je vacature. Een langere lijst kan immers twee nadelen hebben. Enerzijds kunnen geschikte kandidaten die aan het merendeel van de gevraagde competenties voldoen afgeschrikt worden wanneer ze één of enkele gevraagde vaardigheden ontbreken. Anderzijds geef je ruimte aan kandidaten die niet geschikt zijn om zich toch in je vacature te herkennen.

Hou het dus liever kort en bondig. Zo ga je echt gericht te werk en bespaar je jezelf heel wat kostbare wervingstijd.

 

Staat je vacature op punt? Dan helpen deze tips je op weg naar de volgende stap in je wervingsprocedure.

Loopt het nog niet helemaal op rolletjes? Neem gerust contact op met de experten van Bright Plus. Wij helpen je graag verder met één of meerdere aspecten van je rekruteringsproces.