Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Telewerk is meer dan enkel bepalen waar je medewerkers werken

Na de coronacrisis implementeerden heel wat organisaties telewerk op een structurele manier. Logisch, want deze manier van werken brengt heel wat voordelen met zich mee. Toch zijn er ook enkele uitdagingen, want thuiswerk is meer dan enkel beslissen waar je medewerkers werken.

Bright Plus

3 min. leestijd

Kies je voor een hybride vorm van werken? Dan zijn er heel wat bijkomende zaken waar je best rekening mee houdt.

Communicatie

Samenwerken vanop afstand gaat om heel wat meer dan enkel het implementeren van video conference tools. Het gaat ook om de keuze van het juiste communicatiekanaal. Wat communiceren ze online, en welke gesprekken laten ze toch het best face to face verlopen? Indien je je medewerkers te kans geeft om thuis te werken, gaat het om vertrouwen in beide richtingen, het opstellen van concrete doelstellingen, proactief communiceren over de voortgang van taken of projecten en het blijven investeren in de connectie met de manager en het team.

Samenwerken vanop afstand

Daarnaast zal ook het samenwerken structureel veranderen. Als we zelf gaan bepalen waar en wanneer we werken, dan betekent dat ook dat we niet meer allemaal tegelijkertijd aan de slag zullen zijn.

We werken dan ‘asynchroon’: vanop afstand, maar ook op een ander moment. De ene collega is immers productiever in de ochtend, de andere levert z’n beste werk na zonsondergang. Om nog te zwijgen over de mate waarin het privéleven en de verplichtingen thuis bepalend zullen zijn.

Hoe communiceren we dan met elkaar? Wanneer zijn we bereikbaar en mogen we ‘gestoord’ worden? Wanneer willen we focussen? En wanneer zijn we niet aan het werk? Als organisatie is het belangrijk om hier goede afspraken over te maken.

De werkplek

Vroeger had bijna iedere werknemer een eigen bureau op kantoor. Dat soort werkplekken zal de komende jaren eerder zeldzaam worden. Waar medewerkers op kantoor of thuis juist plaatsnemen om te werken hangt nu veeleer af van de inhoud van hun job of de taak die ze op dat moment uitoefenen.

Hebben ze nood aan een stille werkplek om zich te focussen? Aan inspiratie en contact met collega’s voor een creatieve brainstorm? Een stille ruimte om telefoons te plegen? Of willen ze eerder vlug kunnen sparren met een leidinggevende of met teamleden door middel van een landschapsbureau? We evolueren naar een manier van werken waarin meertalige professionals zelf de verantwoordelijkheid dragen om de ideale werkplek uit te kiezen op basis van hun taken op dat moment.

Performance management

Indien je kiest voor structureel telewerk en samenwerkt vanop afstand maakt het oude, technische systeem van verwachtingen en evaluatie steeds vaker plaats voor een nieuwe leiderschapsstijl waarbij het scheppen van duidelijkheid, bewuste connectie met mensen en het aanmoedigen van persoonlijk leiderschap centraal staan. Voor managers die voordien al een sterk people management hanteerden, zal er dus niet veel veranderen. Voor managers die pre-corona daarentegen nog dachten in termen van controleren en top down leidinggeven zal dat even wennen zijn en zullen zorg en aandacht een stuk structureler in de agenda moeten worden opgenomen.

Natuurlijk blijven een aantal bouwstenen van goed performance management dezelfde: duidelijkheid scheppen over de verwachtingen en prioriteiten stellen voor de komende periode. Maar meer dan ooit zullen leidinggevenden en hr-professionals die targets samen met hun medewerkers moeten afstemmen op de persoonlijke context, want alleen zo kunnen ze tot het best mogelijke resultaat leiden.

Een nieuwe leiderschapsstijl

De hoekstenen van de nieuwe leiderschapsstijl bij structureel telewerk zijn vertrouwen en feedback. Dat vertrouwen kan er enkel zijn wanneer je een proces creëert waarin de doelen die je hebt voor je medewerkers heel duidelijk zijn.

Dat is vaak waar het fout loopt. Wanneer je mensen vanop afstand moet aansturen is het van essentieel belang dat je het impliciete expliciet maakt. Een duidelijke definitie van de resultaten die je verwacht is noodzakelijk om vanop afstand naar hetzelfde doel te werken.

Door feedback te geven en te vragen vermijd je onduidelijkheid en blijf je vat hebben op de motivatie van je mensen. Let wel: in een virtuele setting heb je soms de neiging om je louter op de taak en het resultaat te focussen. Daardoor vergeet je soms om niet enkel de dingen die beter kunnen te benoemen en is het belangrijk om ook bewust aandacht te hebben voor positieve feedback.

Ben jij op zoek naar extra tips? Lees dan onze gratis reboardinggids, onze publicatie vol tips rond het hybride werken.