Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Generaties op het werk: zo bevorder je de samenwerking

In veel bedrijven zijn vandaag 3 of 4 generaties samen aan het werk: babyboomers, generatie X, Y en Z. Elke generatie heeft eigen ervaringen, overtuigingen en werkwijzen. Wat kenmerkt de verschillende generaties? Hoe zorg je er als werkgever voor dat ze vlot kunnen samenwerken?

Josefien De Bock

4 min. leestijd

Vier generaties op de arbeidsmarkt

Babyboomers (geboren tussen 1946 en 1960)

De meeste babyboomers zijn vandaag op pensioen, behalve de jongsten van de generatie. Ze groeiden op in een periode van naoorlogse welvaart met veel aandacht voor zelfontplooiing, vrije moraal en emancipatie. Babyboomers, ook wel de ‘protestgeneratie’ genoemd, worden gekenmerkt door hun optimisme en hun idealisme. Ze zijn loyaal en houden werk en privé graag gescheiden. Anderzijds beschikken ze over heel wat kennis en ervaring, die goud waard zijn voor een bedrijf.

Zorg dat de babyboomers hun expertise kunnen delen met hun jongere collega’s. Geef hen tijd om te leren werken met nieuwe technologieën. Zo blijft deze generatie zeer waardevol voor de organisatie.

Generatie X (geboren tussen 1961 en 1980)

Generatie X groeide op met het einde van De Koude Oorlog, de val van de Berlijnse Muur, de kernramp in Tsjernobyl, aids… Daarom worden ze soms de ‘verloren generatie’ genoemd. Makkelijk hadden ze het niet: de babyboomers hadden de arbeidsmarkt veroverd, waardoor deze generatie minder vlot werk vond. De evolutie van analoog naar digitaal werd ingezet. Gen X is over het algemeen praktisch ingesteld en zelfstandig.

Doordat ze in hun jeugd vrij moeilijke tijden meemaakten, zijn Gen X’ers nuchter en staan ze met beide voeten op de grond. Ze kunnen goed relativeren en reflecteren. Ze zijn gedreven, willen blijven leren en kunnen goed omgaan met feedback.

Door hun down-to-earth mentaliteit en sterk reflectievermogen komen deze mensen op de werkvloer goed tot hun recht als leidinggevenden. Ze zijn sterk in het ondersteunen en coachen van jongere collega’s. Het is belangrijk dat ze zich digitaal blijven ontwikkelen. Op dat vlak kunnen ze veel leren van de jongere generaties Y en Z. Zorg dat er voldoende kennisoverdracht mogelijk is tussen de generaties.

Generatie Y: millennials (geboren tussen 1981 en 1995)

Generatie Y, beter bekend als de millennials, groeide op in een economisch welvarende tijd met veel technologische vooruitgang. In hun jeugd maakten ze mijlpalen mee zoals de invoering van de euro, 9/11 en de Dutroux-affaire. Ze kregen het idee mee dat alles mogelijk is. Hierdoor is het een zelfverzekerde, optimistische generatie.

Gen Y’ers zijn ambitieus en weten wat ze willen: een eigen bedrijf oprichten, in het buitenland werken, de wereld zien. Hierdoor worden ze soms arrogant en verwend genoemd.

Millennials zijn erg gefocust op digitale communicatie. Bedrijven die een technologisch goed uitgeruste werkplek met een aantrekkelijke bedrijfscultuur bieden, hebben een streepje voor. Daarnaast is flexibiliteit essentieel voor deze generatie. Geef hen voldoende autonomie om hun eigen werktijden in te delen en om thuiswerk af te wisselen met werken op kantoor. Zo kunnen ze werk en privé in balans houden, want dat evenwicht dragen ze hoog in het vaandel.

Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2010)

Gen Z verovert momenteel de arbeidsmarkt. Het zijn medewerkers met een groot verantwoordelijkheidsgevoel die graag nieuwe uitdagingen aangaan. Gen Z’ers groeiden op met het internet en zijn dus echte ‘digital natives’. Blogs, vlogs en sociale media hebben geen geheimen voor hen, en ze multitasken erop los. Het is een zeer visuele generatie, die communiceert in beelden.

Gen Z’ers zijn zich ten volle bewust van de klimaatopwarming en andere wereldproblemen. Aan duurzaamheid en ecologie hechten ze zeer veel belang. Ze verwachten dit ook van hun werkgever. Net als hun millennial-collega’s zoeken ze een aangename bedrijfscultuur en een moderne werkplek.

Zichzelf ontwikkelen en iets betekenen voor de maatschappij en hun medemens vinden ze erg waardevol. Ze zijn kritisch en hebben de neiging om veel zaken in vraag te stellen en te willen veranderen. Voor leidinggevenden is het belangrijk om Gen Z’ers mee te betrekken bij hun beslissingen en hen voldoende inspraak te geven.

Generatie Alpha komt eraan…

Generatie Alpha, geboren na 2010, is de eerste generatie die volledig opgroeit in de 21ste eeuw. De eerste lichting Gen A’ers is nog niet aan het werk, maar binnen minder dan 10 jaar zijn ze klaar om de arbeidsmarkt te bestormen. Afwachten hoe deze generatie zal leven en werken!

Tips voor vlotte samenwerking tussen generaties

Hoe zorg je er als werkgever voor dat oudere werknemers efficiënt en aangenaam samenwerken met hun jongere collega’s? Enkele tips:

  • Maak werknemers bewust van de verschillen tussen de generaties. Stimuleer inlevingsvermogen en laat jong en oud met elkaar in dialoog gaan. Zo ontstaat er wederzijds begrip, waardoor het prettiger samenwerken is.
  • Stel teams samen met ervaren en nieuwe werknemers. Ze kunnen veel van elkaar leren en dat bevordert de samenwerking. Plan geregeld een teamoverleg waarin iedereen met ideeën mag komen. Dit leidt tot verfrissende kruisbestuivingen, wat goed is voor het bedrijf.
  • Probeer tegemoet te komen aan de wensen van elke generatie. De ene generatie streeft naar een goede balans werk-privé, de andere werkt graag af en toe thuis, en nog een andere groep verkiest om ‘s morgens vroeg te beginnen werken zodat ze ’s avond op tijd naar huis kunnen. En terwijl de ene groep liever een mail stuurt, geeft de andere de voorkeur aan een telefoontje. Verschillende behoeften hoeven geen probleem te zijn, zolang je er duidelijke afspraken over maakt en die communiceert in het bedrijf.
  • Focus op de passies, kwaliteiten en drijfveren van werknemers bij de invulling van hun job. Mensen zijn meer dan hun leeftijd! Door de nadruk te leggen op intrinsieke kwaliteiten en sterktes, die niet leeftijdsgebonden zijn, voelen mensen zich gewaardeerd in hun job. En wie zich goed voelt op de werkvloer, kan meer verdragen van collega’s en werkt beter samen.

Wil je graag meer tips? Neem een kijkje tussen onze blogs.

Over de auteur

Josefien De Bock

Josefien De Bock fladdert door het leven als freelance copywriter en content creator. Als Text Fairy tovert ze de mooiste teksten tevoorschijn voor klanten in diverse sectoren. Met veel ervaring, enthousiasme én een vleugje magie! Check it out op www.textfairy.be. Omdat ze maar niet genoeg kan krijgen van schrijven, blogt Josefien bovendien over alles wat haar fascineert en interesseert op www.josieslittlethings.be.

Lees meer van deze auteur