Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Zo zorg jij voor een warm onthaal van de jobstudenten in jouw organisatie

Een jobstudent vergeet zijn eerste werkdag niet gauw. Als organisatie heb jij dus de kans om ervoor te zorgen dat de eerste werkervaring van je nieuwe, tijdelijke medewerker een positieve ervaring wordt. Met de nodige zorgen en een beetje planning op voorhand zorg jij voor een warm onthaal voor de jobstudenten in jouw bedrijf.

Bright Plus

2 min. leestijd

Begin met een goede rekrutering

Een warm onthaal voor je jobstudent begint al voor die daadwerkelijk aan de slag gaat. Hoe goed een medewerker zich op de werkvloer voelt, valt of staat immers met de juiste rekrutering. Rekruteer jobstudenten die bij je passen, ook al zijn ze maar enkele weken bij jullie aan de slag. Niet alleen de jobinhoud moet je medewerker liggen, maar ook de fit met het team en met je bedrijfscultuur is belangrijk. Om die perfecte match te vinden kan je de hulp inschakelen van een rekruteringskantoor zoals Bright Plus.

 Vergeet immers niet dat een positieve ervaring met een jobstudent ook voor jou opportuniteiten meebrengt. Een goede eerste ervaring in je organisatie kan een aanloop zijn naar een meer langdurige samenwerking tussen jou en de student. Indien de ervaring met jouw bedrijf positief was, kan hij of zij jou als werkgever ook aanbevelen aan vrienden en kennissen.

Zet de praktische puntjes op de i

Ook een tijdelijke werknemer zoals een jobstudent heeft vaak heel wat werkmateriaal nodig om goed van start te gaan. Zorg ervoor dat je die zaken tijdig in orde maakt en dat alles naar behoren werkt. Zo kan je jobstudent er meteen goed invliegen en halen jullie beiden het optimale uit deze samenwerking.

Ondersteun je jobstudent met de nodige praktische informatie

Je jobstudent is nieuw en moet dus nog heel wat informatie vergaren. Maak deze meteen beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan volgende zaken:

  • Voorzie een bundel met algemene informatie over het bedrijf: wat doen we, wat is onze missie en visie? Waar staan we voor?
  • Voorzie een rondleiding door het gebouw waarbij je de praktische locaties zeker niet vergeet: waar zijn de keuken, het toilet, de cafetaria, de nooduitgangen, de werkplaats van collega’s?
  • Zijn er bepaalde voorzorgmaatregelen of beschermkledij nodig? Zorg er dan voor dat die aanwezig zijn en dat alles duidelijk wordt uitgelegd.

Duid een verantwoordelijke aan voor de introductie en opvolging

Voor je jobstudent is alles en iedereen nieuw in het bedrijf. Zorg daarom dat er één vaste medewerker is die verantwoordelijk is voor het onthaal en de begeleiding van je tijdelijke medewerker. Die zal immers met heel wat vragen zitten. De drempel om deze te stellen is kleiner als er een direct aanspreekpunt is die de jobstudent onder de vleugels neemt.

Vraag de verantwoordelijke collega om je jobstudent voor te stellen aan de collega’s, hem of haar mee te nemen voor de lunch en over het algemeen te zorgen voor een warm onthaal. Dat zal de reputatie van je organisatie alleen maar ten goede komen.

Geef feedback

Van de eerste tot de laatste dag van de periode waarin je jobstudent je team versterkt, zal constructieve feedback ervoor zorgen dat de jobstudent kan groeien, vaardigheden kan bijleren en gemotiveerd is om nog beter te presteren. Tijdens deze eerste jobervaring, maar ook tijdens de rest van zijn of haar carrière.

En jij op zoek naar ondersteuning tijdens de zomermaanden? Bezorg ons je vacature, we helpen je graag verder.