Je browser is verouderd.

Sommige inhoud kan verloren gaan of zal niet correct weergegeven worden.

Gelieve een meer recente versie van je browser te installeren.

Upgrade je browser

Het vinden van talent kan best moeilijk zijn. Maar bedrijven vragen alsmaar vaker hoe ze die nieuwe medewerker nu ook aan boord houden. En terecht, want het is geen eenvoudige opgave.

Jolien Nulens

2 min. leestijd

Toch is het een topic dat de nodige aandacht verdient, zeker gezien de krappe arbeidsmarkt. Als Great Place to Work zet Bright Plusal enkele jaren sterk in op retentie. We geven je graag enkele tips.

Person-organisation fit

Besteed bij het aanwerven van een nieuwe collega al aandacht aan de fit met je bedrijf. Dit verhoogt de kans op een fijne samenwerking op lange termijn. Dit kan je enerzijds doen met een goed selectieproces. Er zijn namelijk heel wat tests beschikbaar die je helpen om de persoonlijkheid en drijfveren van je kandidaat goed in kaart te brengen. Een mooi voorbeeld hiervan is Management Drives. Deze theorie zal je helpen je kandidaten beter te begrijpen en te weten waar zij juist energie van krijgen. Komt dit overeen met wat jij als werkgever of als team belangrijk vindt? Dan zit het helemaal goed!

Anderzijds is ook employer branding hier een krachtige tool. De persoonlijkheid van je bedrijf goed weergeven aan potentiele kandidaten helpt je al een heel eind op weg. Want zo trek je natuurlijk kandidaten aan die binnen jouw bedrijfscultuur passen. Win-win!

Laat je medewerkers groeien

Bied je werknemers voldoende opleidingen zodat ze kunnen groeien en de nodige vaardigheden meekrijgen om hun job op de best mogelijke manier te blijven uitvoeren. Want medewerkers vinden ontwikkelingsmogelijkheden en persoonlijke groei steeds belangrijker. Opleidingen en een transparant carrièrepad zijn bijgevolg hét middel bij uitstek om talent aan jouw organisatie te binden. Denk hierbij zeker aan opleidingen in het licht van de impact van digitalisering, automatisering en globalisering op de bedrijfswereld. Want de markt is onvermijdelijk aan het veranderen en het is van belang dat je werknemers de nodige vaardigheden hebben om hiermee om te gaan.

Help je mensen zich goed te voelen

Denk aan het welzijn van je mensen. Help hen om zich goed in hun vel te voelen, zowel mentaal als fysiek. Want gelukkige medewerkers presteren beter én blijven hun werkgever langer trouw.

Een gezonde geest in een gezond lichaam: hier begint het mee. Je kan heel wat leuke acties implementeren om de fysieke gezondheid van je werknemers te stimuleren. Gezonde tussendoortjes, samen deelnemen aan loopwedstrijden, al wandelend vergaderen… De mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar ook hun mentale gezondheid verdient heel wat aandacht. De cijfers over burn-out zijn alarmerend. Reden genoeg om hier al proactief mee aan de slag te gaan. Dit kan je doen met stressmanagement, persoonlijk leiderschap, de balans tussen werk en privé… ook hier heb je enorm veel mogelijkheden. Maar de belangrijkste regel? Luister naar je werknemers. Ga in dialoog en zorg voor acties aansluiten op hun noden. Dit zal je helpen om een mooie samenwerking op de lange termijn uit te bouwen! 

Heb jij nog vragen over hoe je jouw medewerkers kan binden en boeien? Of wil je graag jouw tips delen? Laat het dan zeker weten via info@brightplus.be. We zijn alvast benieuwd.

Over de auteur

Jolien Nulens

Als HR Marketeer bij Bright Plus vorm ik de link tussen HR en Marketing. Een beetje een vreemde combinatie, hoor ik je denken. Maar de juiste mensen op de juiste plaats, dat is mijn uitdaging. Hoe hou je jouw werknemers gelukkig en jouw Employer Brand sterk? Eigenlijk door met een marketingbril naar HR te kijken. Mensen zijn niet alleen het belangrijkste kapitaal van een bedrijf, maar ook het visitekaartje, échte ambassadeurs. En daar hou ik me dagelijks vol enthousiasme en passie mee bezig.

Lees meer van deze auteur